Revista Română de
Interacțiune Om-Calculator

Vol. 1 (2008) Număr special: Interacțiune Om-Calculator 2008

Volumul Conferinței Naționale de Interacțiune Om-Calculator
Iași, 18-19 Septembrie 2008

ISSN 1843-4460

English version


Cuprins

Model-Driven Engineering of User Interfaces: Promises, Successes, Failures, and Challenges
Jean Vanderdonckt
 
1-10
Egalitate de șanse prin promovarea accesibilității în dezvoltarea sistemelor interactive
Constantin-Gelu Apostol
 
11-14
Evaluarea accesibilității unei aplicații web pentru persoane cu deficiențe de vedere
Cristina Simona Alecu
 
15-18
Evaluarea utilizabilității și eficacității pedagogice a unui scenariu de învățare bazat pe realitate îmbogățită
Costin Pribeanu, Dragoș Daniel Iordache, Vincentas Lamanauskas, Rytis Vilkonis
 
19-24
MovieRatings: Utilizabilitate Web 2.0
Adrian Buzgar, Simona Lazarovici
 
25-28
Aplicații colaborative bazate pe ontologii
Vlad Posea, Ovidiu Mara
 
29-36
Managementul hărților temporale într-un mediu colaborativ
Cosmin Vârlan
 
37-40
O îmbunătățire a performanțelor algoritmului KNN în sistemele de recomandare pe web
Costin-Gabriel Chiru, Ștefan Trăușan-Matu, Traian Rebedea
 
41-48
Evaluare comparativă a două scenarii de învățare bazate pe realitate îmbogățită
Alexandru Balog, Dragoș Daniel Iordache, Costin Pribeanu
 
49-52
Noi abordări în evaluarea automată a utilizabilității
Adriana-Mihaela Guran, Daniela-Maria Onacă, Horia D. Pitariu
 
53-56
Bornă interactivă informativă bazată pe realități augmentate
Mihai Polceanu, Dorin-Mircea Popovici
 
57-60
Soluții Java pentru transmisie vocală în timp real  utilizând protocolul UDP
Titus Felix Furtună, Marian Dârdală
 
61-64
DAISY - cărți digitale accesibile pentru persoanele cu deficiențe vizuale și dificultăți de citire
Marian Pădure
 
65-68
Sistem multimedia distribuit pentru interacțiunea om-calculator
Adriana Reveiu
 
69-72
Ignorarea informatiei irelevante de pe ecran
Ion Juvină
 
73-76
Comunicare vizuală prin intermediul infograficelor
Ecaterina Valică
 
77-80
O abordare centrată pe utilizator în dezvoltarea unui asistent în alegerea carierei (profesiei)
Daniela-Maria Onacă, Adriana-Mihaela Guran
 
81-84
Portal web de știri autonom bazat pe prelucrarea limbajului natural
Traian Rebedea, Costin-Gabriel Chiru, Ștefan Trăușan-Matu
 
85-92
Gestiunea datelor personale bazată pe microformate
Marius Butuc, Sabin-Corneliu Buraga
 
93-96
Analiza imaginarului din texte
Lidia Trăușan-Matu, Valentin-Andrei Canciu, Ștefan Trăușan-Matu
 
97-104

ASAP - Sistem avansat de evaluare a participanților la un chat
Mihai Dacălu, Erol-Valeriu Chioașcă, Ștefan Trăușan-Matu

105-112
Prezența socială și afectivă în comunicarea online
Ana Maria Marhan
 
113-116
Comunitățile online: abordări, principii, dileme
Irina Cristescu
 
117-120
Folosirea serviciilor Web de pe dispozitive mobile. Aplicație pentru mediul universitar
Emil Stănescu, Ileana Stănescu, Răzvan Zota, Laura Stănescu
 
121-124
Abordări privind evaluarea calității serviciilor publice on-line (E-ServEval)
Alexandru Balog
 
125-128
Atribute hedonice și pragmatice în determinarea experienței utilizatorului de telefonie mobilă
Daniela-Maria Onacă, Andreia Daniela Mureșan, Horia D. Pitariu
 
129-132
Colaborarea în mediile de e-learning - aspecte psihologice și tehnologii actuale
Alexandru D. Iordan
 
133-138
Creșterea eficienței didactice a jocului pe calculator prin procesarea informației la nivel acțional, iconic și verbal
Verginia Crețu
 
139-142
Tehnici de adnotare grafică în eLearning
Teodor Ștefănuț, Dorian Gorgan
 
143-146
 

Rezumate

Model-Driven Engineering of User Interfaces: Promises, Successes, Failures, and Challenges

Jean Vanderdonckt

Université Catholique de Louvain, Belgium
jean.vanderdonckt@uclouvain.be

Rezumat. Model-driven engineering (MDE) of user interfaces consists in describing a user interface and aspects involved in it (e.g., task, domain, context of use) in models from which a final interface is produced. With one big win in mind: when the user’s requirements or the context of use change, the models change accordingly and so does the supporting user interface. Models and a method for developing user interfaces based on MDE are presented in this tutorial supporting forward engineering (a new interface is produced), reverse engineering (an existing interface is improved), and lateral engineering (an existing interface is adapted to a new context of use). Software supporting this method will be used based on UsiXML (User Interface eXtensible Markup Language), a XML-compliant user interface description language.

Textul integral

 

Egalitate de șanse prin promovarea accesibilității în dezvoltarea sistemelor interactive

Constantin-Gelu Apostol

Academia de Studii Economice
București, Piața Romană, nr 6
apostolc@ase.ro

Rezumat. Egalitatea de șanse pentru toți cetățenii este unul din conceptele larg mediatizate și promovate pe plan internațional, cu accente speciale în proiectele inițiate în cadrul Uniunii Europene. Asigurarea accesibilității, în mod particular importantă în cazul sistemelor interactive, este una din căile prin care se poate progresa pe linia unei egalități de șanse reale pentru cei afectați de circumstanțe defavorizante, între care un loc important revine dizabilităților. în acest cadru, articolul își propune să investigheze amploarea socială a fenomenului, pe tipuri de dizabilități, consecințe ale acestora asupra posibilităților de interacțiune ale persoanelor afectate și inițiativele europene de promovare a "accesibilității electronice" (e-Accessibility).

Textul integral

 

Evaluarea accesibilității unei aplicații web pentru persoane cu deficiențe de vedere

Cristina Simona Alecu

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București
Bd. Mareșal Averescu nr.8-10, București
simmex@yahoo.com

Rezumat. în prezent Internetul constituie cea mai importantă sursă de informație pentru tot mai multe persoane. O cerință importantă este de a se asigura un acces egal la informații pentru toți cetățenii, inclusiv pentru persoanele cu nevoi speciale. Scopul aplicației ProInclusiv este de a informa atât persoanele cu nevoi speciale (cu incapacități și în varstă) asupra problemelor care i-ar putea interesa, cât și organizațiile, asociațiile, unitățile sanitare etc. care oferă servicii acestor persoane. Aplicația promovează inițiativele legată de integrarea socială, profesională și culturală a persoanelor cu nevoi speciale. Pentru a veni în ajutorul acestora, în special a celor cu deficiențe de vedere, la proiectarea și realizarea aplicației s-a ținut cont de îndrumările de accesibilitate oferite de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Scopul lucrării este prezentarea modului în care se poate realiza o aplicație web accesibilă, prin utilizarea unui instrument de evaluare a utilizabilitatii si accesibilitatii pe toată perioada dezvoltării acestei aplicații.

Textul integral

 

Evaluarea utilizabilității și eficacității pedagogice a unui scenariu de învățare bazat pe realitate îmbogățită

Costin Pribeanu1, Dragoș Daniel Iordache1, Vincentas Lamanauskas2, Rytis Vilkonis2

1Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București
Bd. Mareșal Averescu nr.8-10, București
{iordache, pribeanu}@ici.ro

2Siauliai University, Lithuania
{vincentas, vilkonis}@yahoo.com

Rezumat. Deși există numeroase metode de evaluare a sistemelor interactive de e-learning, puține dintre acestea au fost adaptate pentru evaluarea eficacității pedagogice și a utilizabilității sistemelor de realitate îmbogățită - AR (Augmented Reality). In cadrul acestei lucrări se prezintă și se analizează rezultatele obținute în evaluarea unui scenariu de învățare pentru Biologie, dezvoltat în cadrul proiectului european ARiSE (Augmented Reality for School Environments) și testat cu utilizatori în cadrul școlii de vară ARiSE care a avut loc la București, în 2007.

Textul integral

 

MovieRatings: Utilizabilitate Web 2.0

Adrian Buzgar, Simona Lazarovici

Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași
Facultatea de Informatică
Str. Berthelot, nr. 16, Iași 700483 - România
{adrian.buzgar, simona.lazarovici}@infoiasi.ro

Rezumat. Această lucrare prezintă un studiu de caz asupra punerii în practică a unor principii și noțiuni de utilizabilitate într-o aplicație Web, în contextul tendințelor Web 2.0 și a tehnologiilor de ultimă generație folosite pentru dezvoltarea aplicațiilor de tip RIA. Vom evidenția aceste aspecte pornind de la o prezentare a proiectului MovieRatings (MOVR).

Textul integral

 

Aplicații colaborative bazate pe ontologii

Vlad Posea, Ovidiu Mara

Academia de Studii Economice
București, Piața Romană, nr 6
vladposea@yahoo.com, ovidiu.mara@gmail.com

Rezumat. în această lucrare se descrie integrarea unor tehnologii bazate pe ontologii, specifice webului semantic, ca extensie într-o aplicație colaborativă existentă, de tip forum, cu scopul de a-i oferi funcționalități avansate de căutare și clasificare a mesajelor, bazate pe semantica termenilor identificați în text.

Textul integral

 

Managementul hărților temporale într-un mediu colaborativ

Cosmin Vârlan

Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași
Facultatea de Informatică
Str. Berthelot, nr. 16, Iași 700483 - România
vcosmin@info.uaic.ro

Rezumat. Numărul mare de mașini existente în trafic în același moment duce adeseori la aglomerații. Aceste sugrumări pot fi soluționate prin intermediul unei infrastructuri hardware complexă prin intermediul căreia să se poată sincroniza semafoarele existente într-o anumită zonă în așa fel încât traficul să fie redirecționat pe străzi secundare. în acest articol se oferă o idee alternativă în care prin intermediul unui mediu colaborativ pot fi construite hărți temporale ce pot fi utilizate împreună cu sistemele GPS pentru a indica șoferului drumul cel mai rapid până la destinație.

Textul integral

 

O îmbunătățire a performanțelor algoritmului KNN în sistemele de recomandare pe web

Costin-Gabriel Chiru, Ștefan Trăușan-Matu, Traian Rebedea

Universitatea Politehnică București
Str. Splaiul Independenței nr. 313, București
{chirucos, trausan, trebedea}@gmail.com

Rezumat. Lucrarea de față prezintă o abordare ce poate conduce la îmbunătățirea rezultatelor întoarse de sistemele de recomandare bazate pe o implementare de tipul filtrării colaborative. Recomandările oferite de acest tip de sisteme sunt generate pe baza preferințelor utilizatorilor care au comportamente asemănătoare cu cel al utilizatorului curent. Pentru identificarea acestor utilizatori se utilizează foarte frecvent o metodă de clasificare automată bazată pe algoritmul "cei mai apropiați K vecini". Scopul acestei lucrări este să trateze o modalitate de a prezenta și corecta unele probleme ale acestui algoritm, prin aplicarea unei interpolări asupra claselor întoarse de către varianta standard a algoritmului de clasificare, astfel încât să se îmbunătățească acuratețea metodei și, implicit, a rezultatelor fumizate de sistemele de recomandare.

Textul integral

 

Evaluare comparativă a două scenarii de învățare bazate pe realitate îmbogățită

Alexandru Balog, Dragoș Daniel Iordache, Costin Pribeanu

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București
Bd. Mareșal Averescu nr.8-10, București
{alexb, iordache, pribeanu}@ici.ro

Rezumat. Realitatea îmbogățită este caracterizată de un nou tip de interacțiune om-calculator, care se bazează pe integrarea realului cu virtualul în același spațiu de interacțiune. Mai nou, aceste sisteme au abordat scenarii de învățare pentru școala generală cu scopul de a sprijini promovarea unor noi metode de predare. Această lucrare prezintă o evaluare comparativă a două scenarii de învățare, bazate pe realitate îmbogățită. Evaluarea a fost efectuată pe baza măsurilor cantitative și calitative furnizate de un chestionar de utilizabilitate, care are la bază un model de aceptanță a tehnologiei.

Textul integral

 

Noi abordări în evaluarea automată a utilizabilității

Adriana-Mihaela Guran, Daniela-Maria Onacă, Horia D. Pitariu

Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
adriana@cs.ubbcluj.ro, {Daniela.Onaca, Horia.Pitariu}@apio.ro

Rezumat. în acest articol sunt prezentate două abordări noi în evaluarea automată a utilizabilității. Este vorba de folosirea unor paradigme moderne de programare, precum programarea orientată pe aspecte și programarea orientată pe agenți pentru a identifica probleme de utilizabilitate.

Textul integral

 

Bornă interactivă informativă bazată pe realități augmentate

Mihai Polceanu, Dorin-Mircea Popovici

Universitatea Ovidius din Constanța
mythalic@gmail.com, dmpopovici@univ-ovidius.ro

Rezumat. în prezenta contribuție introducem sistemul BIIBAR, ce reprezintă o bornă interactivă informativă bazată pe tehnologii ale realității augmentate (AR), oferite de API-ul Augmented Reality Toolkit (ARToolkit). După invocarea cadrului teoretic suport al pachetului ARToolkit sunt aduse în discuție avantajele și dezavantajele soluțiilor posibile. în final, sunt prezentate posibilitățile oferite de soluția adoptată precum și direcțiile de aplicabilitate viitoare.

Textul integral

 

Soluții Java pentru transmisie vocală în timp real  utilizând protocolul UDP

Titus Felix Furtună, Marian Dârdală

Academia de Studii Economice
București, Piața Romană, nr 6
{titus, dardala}@ase.ro

Rezumat. Tehnologiile Java acoperă la momentul actual toate aspectele ce țin de dezvoltare software. Prezentul articol propune o soluție software pentru transmiterea în timp real a vocii la distanță utilizând tehnologii Java. Soluția propusă poate fi o alternativă de comunicare directă, simplă și utilă în cazul persoanelor cu dizabilității de vedere, fiind capabilă să suplinească, în anumite situații, tehnologii mai complicate și mult mai costisitoare cum ar fi de exemplu sinteza vocală. Lucrarea cuprinde o parte teoretică în care sunt prezentate tehnologiile Java folosite - biblioteca Java Sound API și elemente de programare în rețea utilizând protocolul UDP- și o parte aplicativă în care este sunt prezentate elemente ale  soluției software propuse - arhitectura aplicației și cod semnificativ.

Textul integral

 

DAISY - cărți digitale accesibile pentru persoanele cu deficiențe vizuale și dificultăți de citire

Marian Pădure

Universitatea “Babeș-Bolyai" Cluj-Napoca
Centrul de Asistență în Domeniul Tehnologiilor de Acces pentru Persoane cu Deficiențe de Vedere
Str. Panduri nr. 7
mpadure@psiedu.ubbcluj.ro

Rezumat. Sincronizarea fișierelor text și audio, ținând cont de standardele DAISY, permite persoanelor cu deficiențe de vedere să lectureze o carte științifică în condiții aproape asemănătoare cu o persoană fără deficiențe. în cadrul acestui articol prezentăm standardul DAISY și avantajele utilizării acestuia de către pesoanele cu deficiențe de vedere.

Textul integral

 

Sistem multimedia distribuit pentru interacțiunea om-calculator

Adriana Reveiu

Academia de Studii Economice
București, Piața Romană, nr 6
reveiua@ase.ro

Rezumat. Lucrarea de față propune o serie de componente software dezvoltate pentru achiziția, controlul și gestiunea  în timp real a fluxurilor multimedia, a dispozitivelor multimedia și pentru interacțiunea dintre sistemul de calcul și utilizatori. Componentele software implementate sunt integrate într-un sistem multimedia care permite gestiunea unitară a datelor multimedia, soluție care acoperă întregul canal de distribuire a serviciilor multimedia: de la achiziția conținutului multimedia, la transmiterea, prelucrarea, stocarea și până la utilizarea lor, în diferite forme, de către utilizatorii finali. Tehnologia folosită pentru dezvoltarea componentelor software este tehnologia .NET a componentelor, aceasta fiind o tehnologie adecvată dezvoltării sistemelor distribuite și reutilizării componentelor în aplicații Windows și Web.

Textul integral

 

Ignorarea informatiei irelevante de pe ecran

Ion Juvină

Department of Psychology, Carnegie Mellon University
ijuvina@cmu.edu

Rezumat. Aceasta lucrare isi propune sa contribuie la dezvoltarea unei teorii coerente a modului in care oamenii selecteaza informatia relevanta si ignora informatia irelevanta prezentata pe ecrane. Sunt prezentate doua studii empirice. Primul studiu analizeaza modul in care interferenta dintre informatia trecuta si cea actuala este minimizata. Pentru a explica datele empirice, sunt propuse doua modele cognitive inspirate de doua pozitii teoretice diferite, repectiv, ignorarea automata si controlata a informatiei. Al doilea studiu isi propune sa diferentieze intre cele doua modele cognitive.

Textul integral

 

Comunicare vizuală prin intermediul infograficelor

Ecaterina Valică

Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași
Facultatea de Informatică
Str. Berthelot, nr. 16, Iași 700483 - România
evalica@info.uaic.ro

Rezumat. Tehnicile de interacțiune și reprezentare vizuală permit utilizatorilor să vizualizeze, să exploreze și să înțeleagă cantități mari de informație. Cercetarea îndreptată în zona vizualizării informației s-a concentrat pe abordări, care redau în mod intuitiv informațiile abstracte. Graficele informaționale, numite și infografice, permit filtrarea informației, stabilirea relațiilor între componentele ei, deslușirea de șabloane și reprezentarea acestora într-o manieră, care permite consumatorului să asimileze cunoștințe într-un mod mult mai rapid și ușor. Pe măsură ce infograficele sunt folosite în mediul online, linia de separație între acestea și software este din ce în ce mai puțin vizibilă. Ușurința interpretării informațiilor din cadrul unui grafic informațional se bazează pe faptul că se utilizează un limbaj vizual universal. în ultimii ani au apărut diverse instrumente automate pentru reprezentarea și vizualizarea datelor. Aceste instrumente ușurează procesul de utilizare și creare de infografice și realizează tranziția de la graficele prezentaționale la cele interactive.

Textul integral

 

O abordare centrată pe utilizator în dezvoltarea unui asistent în alegerea carierei (profesiei)

Daniela-Maria Onacă1, Adriana-Mihaela Guran2

1Faculty of Psychology and Educational Sciences
Daniela.Onaca@apio.ro

2Facultatea de Matematică și Informatică
Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca
adriana@cs.ubbcluj.ro

Rezumat. în acest articol sunt prezentate rezultatele unui studiu privind nevoile utilizatorilor în ceea ce privește dezvoltarea unui asistent cu rol de a oferi sprijin în alegerea unei instituții de învățământ superior. Studiul a luat forma unor proiecte de cercetare multiple focalizate pe categorii diferite de posibili utilizatori. Metodologia folosită a fost un calitativă. Rezultatele obtinute au permis conturarea unui model al procesului decizional precum și identificarea principalelor dificultăți sau oportunități în cadrul acestui proces. Acestora din urmă li s-au asociat în final propuneri cu privire la forma și funcționalitățile care pot fi înglobate în cadrul unui sistem inteligent de suport al deciziei.

Textul integral

 

Portal web de știri autonom bazat pe prelucrarea limbajului natural

Traian Rebedea, Costin-Gabriel Chiru, Ștefan Trăușan-Matu

Universitatea Politehnică București
Str. Splaiul Independenței nr. 313, București
trebedea@gmail.com, chirucos@gmail.com, trausan@cs.pub.ro

Rezumat. în această lucrare este prezentat un portal web de știri pentru limba română care încorporează un modul autonom de grupare și de clasificare a știrilor. Pentru a asigura funcționarea complet autonomă a portalului sunt folosite tehnici de prelucrare a limbajului natural. Știrile sunt colectate automat de la un număr însemnat de surse folosind sindicalizarea web. Apoi, sunt utilizate tehnici de învățare automată pentru clasificarea știrilor. în primul rând, acestea sunt grupate folosind un algoritm aglomerativ, iar cele mai numeroase grupuri corespund celor mai importante subiecte ale momentului. în acest fel se asigură și colectarea mai multor informații despre aceste subiecte, întrucât sunt utilizate știri din diverse surse. în al doilea rând, portalul folosește un algoritm de clasificare automată pentru a încadra fiecare grup de știri într-un număr predeterminat de categorii. Atât pentru testarea, cât și pentru evaluarea performanțelor clasificatoarelor au fost folosite peste o mie de știri pre-etichetate. Lucrarea conține și o comparație completă a rezultatelor obținute pentru algoritmii de clasificare.

Textul integral

 

Gestiunea datelor personale bazată pe microformate

Marius Butuc, Sabin-Corneliu Buraga

Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași
Facultatea de Informatică
Str. Berthelot, nr. 16, Iași 700483 - România
{mbutuc, busaco}@info.uaic.ro

Rezumat. în stadiul actual al Web-ului resimțim o adevărată înflorire a laturii sociale prin posibilitatea comunicării dintre tot mai multe entități (aparent) separate între ele. în scopul înlesnirii unei comunicări facile și a înțelegerii între entități, avem nevoie de standarde care să descrie ce spunem, ce ascultăm și ce stocăm în datele noastre. Astfel, dezvoltarea marcajelor semantice nu vizează doar îmbogățirea înțelesurilor pentru oameni, dar și la înțelegerea de către mașină a semanticilor definite uman. Scopul acestui proiect este acela de a descrie o aplicație Web - Microwler - care să fie capabilă să ajute utilizatorii să îsi îmbogățească experiența socială pe Web. Microwler oferă utilizatorului posibilitatea să caute și să obțină datele personale de contact ale unei persoane ce le-a făcut disponibile, indiferent de restul conținutului paginilor. Utilizatorul are si posibilitatea de a vizualiza relațiile pe care acea persoană le are în reteaua sa de prieteni XHTML (XFN).

Textul integral

 

Analiza imaginarului din texte

Lidia Trăușan-Matu, Valentin-Andrei Canciu, Ștefan Trăușan-Matu

Universitatea Politehnică București
Str. Splaiul Independenței nr. 313, București
trausan@cs.pub.ro

Rezumat. în lucrare este abordată problematica detectării automate a imaginarului din texte. Problema este foarte importantă deoarece rezolvarea ei permite identificarea conotațiilor unor texte, cu implicații majore asupra analizei interacțiunii textuale. Abordarea pleacă de la teoria imaginarului introdusă de istoricului Lucian Boia. Sunt folosite tehnici de prelucare a limbajului natural. Au fost făcute și sunt prezentate în lucrare mai multe analize de texte de referință.

Textul integral

 

ASAP - Sistem avansat de evaluare a participanților la un chat

Mihai Dascălu, Erol-Valeriu Chioașcă, Ștefan Trăușan-Matu

Universitatea Politehnică București
Str. Splaiul Independenței nr. 313, București
mikedascalu@yahoo.com, erolvaleriu@yahoo.com, trausan@cs.pub.ro

Rezumat. Lucrarea propune o metodă de evaluare a celui mai competent participant din cadrul unui mediu colaborativ de tip chat. Articolul descrie, de asemenea, programe software implementate care ușurează vizualizarea rezultatelor analizelor. Aceste programe ajută atât profesorii cât și studenții în îmbunătățirea metodelor de învățare și în evaluarea participanților oferind un feedback pe baza chat-ului.

Textul integral

 

Prezența socială și afectivă în comunicarea online

Ana Maria Marhan

Institute of Philosophy and Psychology "C. Radulescu-Motru" - Romanian Academy of Sciences
amarhan@acm.org

Rezumat. Noile tehnologii care mediază comunicarea interumană solicită utilizatorilor un efort de adaptare creativă a strategiilor de exprimare a emoțiilor la constrângerile constructive ale noilor medii. în această lucrare ne propunem să analizăm o serie de modalități de exprimare a emoțiilor la care recurg frecvent utilizatorii noilor tehnologii de comunicare bazate pe text (chat, email, SMS, forumuri de discuție etc.), precum și principalele indicii la care face apel pentru a decodifica starea emoțională a interlocutorului.

Textul integral

 

Comunitățile online: abordări, principii, dileme

Irina Cristescu

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București
Bd. Mareșal Averescu nr.8-10, București
irina.cristescu@ici.ro

Rezumat. Comunitățile online mediate de calculator facilitează reunirea și interacțiunea grupurilor de persoane asigurând suportul social, informarea și sentimentul de apartenență. Spațiul social de interacțiune creat de tehnologiile care permit utilizatorilor să interacționeze cu alte grupuri ajută la consolidarea rețelelor sociale. Proiectarea și dezvoltarea sistemelor interactive  trebuie să se axeze pe două mari coordonate: utilizabilitate și sociabilitate. Atunci când interesul grupal intră în contradicție cu cel individual apare o tensiune care are efecte negative ce nu pot fi neglijate datorită implicațiilor ulterioare la nivel grupal. în articolul de față se analizează principiile de proiectare a comunităților online pe criterii care corespund cerințelor de utilizabilitate și sociabilitate.

Textul integral

 

Folosirea serviciilor Web de pe dispozitive mobile. Aplicație pentru mediul universitar

Emil Stănescu1, Ileana Stănescu1, Răzvan Zota2, Laura Stănescu2

1Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București
Bd. Mareșal Averescu nr.8-10, București
{stanescu, ileanas}@ici.ro

2Academia de Studii Economice
București, Piața Romană, nr 6
zota@ase.ro, arual@yahoo.com

Rezumat. în cadrul lucrării prezentăm două modalități de accesare de pe echipamente mobile a serviciilor Web. Aceste modalități diferă între ele prin modulele client, care sunt adaptate tipurilor de echipamente mobile folosite. Folosirea aplicației software prezentate în cuprinsul lucrării reprezintă o alternativă rapidă de informare în mediul studențesc. Ea oferă posibilitatea de adaptare relativ ușoară a interfeței utilizator, astfel încât accesul la informație să se poată face cât mai rapid, în funcție de profilul utilizator și de context. Din punct de vedere arhitectural, acest sistem de informare folosește un suport comun la nivelul de date și la cel de aplicație, care se găsesc pe server, dar la nivel client sunt dezvoltate componente software distincte: pentru echipamentele mobile de tip Pocket PC, bazate pe Microsoft .NET Compact Edition, pe de o parte, și pentru telefoane mobile care încorporează Java 2 Platform Micro Edition, pe de altă parte.

Textul integral

 

Abordări privind evaluarea calității serviciilor publice on-line (E-ServEval)

Alexandru Balog

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București
Bd. Mareșal Averescu nr.8-10, București
alexb@ici.ro

Rezumat. în acest articol se prezintă două categorii de abordări (generale și specifice) referitoare la evaluarea calității serviciilor publice on-line. în cadrul abordărilor specifice  se prezintă modelul e-ServEval dezvoltat și experimentat într-un proiect național de cercetare. Modelul ia în considerare caracteristici referitoare la calitatea interfeței, calitatea interacțiunii și calitatea rezultatului. Modelul este validat în raport cu alți factorii externi (satisfacția cetățeanului și intenția de utilizare a serviciului).

Textul integral

 

Atribute hedonice și pragmatice în determinarea experienței utilizatorului de telefonie mobilă

Daniela-Maria Onacă, Andreia Daniela Mureșan, Horia D. Pitariu

Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca
Daniela.Onaca@apio.ro, deiado@yahoo.com, horia_pitariu@yahoo.com

Rezumat. Lucrarea de față reprezintă o abordare integrativă a conceptului de experiența utilizatorului pornind de la modelul propus de Hassenzahl în 2003. Dimensiunile integrate în modelul nostru sunt: caracteristicile produsului, atributele pragmatice (ușurința în utilizare, utilizabilitate), atribute hedonice (stimulare, identificare, evocare), consecințe (satisfacție, plăcere, atractivitate vizuală) și contextul (action vs. goal mode). Acest model este testat empiric în domeniul tehnologiei mobile, respectiv în utilizarea telefoanelor mobile. Rezultatele obținute au dus la concluzia că toate aspectele experienței contribuie în mod semnificativ la satisfacția generală a utilizatorului de telefonie mobilă, atributele pragmatice și hedonice nefiind percepute ca două elemente independente. Satisfacția percepută în utilizare este văzută de utilizatori ca un mediator între utilizabilitate și atractivitate vizuală. Atât atributele pragmatice, cât și cele hedonice influențează în mod semnificativ satisfacția și atractivitatea vizuală, iar diferențele în ceea ce privește experiența utilizatorului sunt influențate semnificativ de context.

Textul integral

 

Colaborarea în mediile de e-learning - aspecte psihologice și tehnologii actuale

Alexandru D. Iordan

Institute of Philosophy and Psychology
alex.iordan@cognition.ro

Rezumat. Studiul realizează o sinteză a principalelor aspecte teoretice și aplicative privind colaborarea în mediile actuale de e-learning. Lucrarea pornește, pe de o parte, de la bazele psihologice și educaționale ale învățării în colaborare și, pe de altă parte, de la nivelul actual al tehnologiei Web. Sunt tratate apoi conceptele, premisele și tipologia abordărilor care susțin învățarea în colaborare mediată de calculator. în fine, sunt prezentate principalele tehnologii și aplicații care implementează învățarea prin colaborare în mediile de e-learning.

Textul integral

 

Creșterea eficienței  didactice a jocului pe calculator prin procesarea  informației la nivel acțional, iconic și verbal

Verginia Crețu

University of Bucharest
cretuverginia@yahoo.fr

Rezumat. Comunicarea demonstreaza ca avantajele jocului pe calculator sunt sporite în condițiile realizării și integrării sale într-un sistem didactic bazat pe procesarea informației la nivel acțional, iconic și verbal. Jocul didactic poate asigura reproduceri fidele ale elementelor realității, la care elevii nu au acces prin contact direct, dar și o activitate dirijată intrinsec, placută cu acestea, cu pași mici și numeroase feed-backuri; poate deveni complementar tuturor celor trei planuri, oferă un model de acțiune pentru a descoperi relațiile complexe existente din natură; declanșează activitatea perceptivă și crearea unei imagini mintale care prelungeste activitatea exterioară. Principalele argumente sunt oferite de cercetarea efectuată în clasele I-IV - elevi cu deficiență mintală, care a demonstrat că, antrenarea acelorasi microoperații ale gandirii, la nivelul acțiunii directe în natură, cu lucruri și ființe, apoi prin imagini (care permit detașarea unor scheme constante ce se implică în reflectarea selectivă a esențialului) și apoi în plan verbal, contribuie la creșterea eficienței formative a procesului de învățământ.

Textul integral

 

Tehnici de adnotare grafică în eLearning

Teodor Ștefănuț, Dorian Gorgan

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Facultatea de Automatică și Calculatoare
{teodor.stefanut, dorian.gorgan}@cs.utcluj.ro

Rezumat. Lucrarea prezintă rezultatele unor experimente realizate asupra tehnicilor de interacțiune prin adnotare grafică 2D și 3D în cadrul unei platforme eLearning numită eTrace. Codificarea și gestiunea adnotărilor este independentă de tipul și formatul documentelor 2D sau al obiectelor 3D adnotate. Utilizatorul realizează adnotarea 3D prin desenare, direct pe suprafața obiectelor. Tehnicile de adnotare sunt experimentate și exemplificate în cadrul unor lecții din diferite domenii (mecanică, fizică, medicină aeronautică etc.).

Textul integral