Revista Română de
Interacţiune Om-Calculator

Vol. 2 (2009) Număr special: Interacţiune Om-Calculator 2009

Volumul Conferinţei Naţionale de Interacţiune Om-Calculator
Cluj-Napoca, 3-4 September 2009

ISSN 1843-4460

English version


Contents

Mirrors of the World – Supporting Situational Awareness with Computer Screens
Gerrit C. van der Veer, Olga Kulyk, Dhaval Vyas
 
1-8
Experienţa utilizator în Windows 7
Ioan Lazarciuc
 
9-10
Noi direcţii în UI: WPF şi Silverlight
Dan Petric, Daniel Lăcătuş, Stefan Szasz
 
11-12
Crearea şi Execuţia Lecţiilor în cadrul Platformei eLearning eGLE
Teodor Ştefănuţ, Victor Bâcu, Dorian Gorgan
 
13-18
Utilizarea instrumentelor informatice colaborative de interfaţare în învăţământ
Ştefan Trăuşan-Matu, Vlad Posea, Traian Rebedea
 
19-24
Accesibilitatea platformelor eLearning pentru studenţii cu deficienţe de vedere
Marian Pădure
 
25-30
Studiu comparativ privitor la specificarea abstractă a interfeţei cu utilizatorul folosind UsiXML şi UIML
Simina Tofan, Anamaria Pradais, Sabin Buraga
 
31-34
Componentele unui sistem de sinteză text-vorbire
Mihai Alexandru Ordean, Andrei Şaupe, Mihaela Ordean, Dorian Gorgan
 
35-38
Sincronizarea secvenţelor video cu fluxuri de tip text
Dârdală Marian, Reveiu Adriana, Furtună Titus Felix
 
39-42
Tehnici de interacţiune în aplicaţiile de studiul mediului
Victor Bâcu, Teodor Ştefănut, Dorian Gorgan
 
43-48
O abordare orientată pe componente generice pentru crearea dinamică a interfeţelor cu utilizatorul
Frăsinaru Cristian, Ungureanu Vlad Costel
 
49-56
Vizualizarea spaţiului virtual geografic folosind algoritmi hibrizi în contextul cluster-ului grafic
Cristinel Mihai Mocan
 
57-60
Abordări recente în evaluarea formativă a utilizabilităţii
Costin Pribeanu, Ruxandra Dora Marinescu, Irina Cristescu, Lucreţia Pîrvu, Dragoş Daniel Iordache
 
61-64
Evaluarea eficienţei manipulării prototipurilor virtuale utilizând metafore de interacţiune la persoana I
Florin Gîrbacia, Doru Talabă
 
65-68
Evaluarea valorii motivaţionale a unui sistem de realitate îmbogăţită destinat învăţării biologiei
Dragoş Daniel Iordache, Costin Pribeanu
 
69-72
Evaluarea stării emoţionale pe baza poziţiei corpului uman, prin metode ale viziunii computerizate
Delia Mitrea, Sergiu Nedevschi, Dorian Gorgan
 
73-76
O abordare centrată pe utilizator în dezvoltarea unui sistem inteligent pentru generarea Registrelor Naţionale de Cancer
Adriana-Mihaela Guran, Grigoreta-Sofia Cojocar, Luciana Neamţiu
 
77-82
Sistem interactiv de management al competenţelor bazat pe ontologii, pentru companiile de IT
Cristina Niculescu, Ştefan Trăuşan-Matu
 
83-88
Integrarea metodelor furnizate de ştiinţele sociale în ingineria soft – o abordare practică
Daniela-Maria Andrei, Adriana-Mihaela Guran, Horia D. Pitariu
 
89-94
Remarci critice asupra modului de interacţiune a utilizatorilor cu sistemele de fişiere
Lucian Cheţan
 
95-98
Stadiul actual al cercetării în domeniul realităţii îmbogăţite
Dragoş Cătălin Barbu
 
99-104
Recomandări privind dezvoltarea şi evaluarea soluţiilor de e-learning
Daniel Safta, Dorian Gorgan
 
105-110
 

Rezumate

Mirrors of the World – Supporting Situational Awareness with Computer Screens

Gerrit C. van der Veer1, Olga Kulyk2, Dhaval Vyas2

1 Open University Netherlands
Heerlen, the Netherlands
gerrit@acm.org

2 University of Twente
Enschede, the Netherlands
{o.kulyk, d.m.vyas}@utwente.nl

Abstract. In this paper we develop a notion of support for social and situational awareness. Our initial ideas are based on the metaphor of using a mirror to see what you are not looking at. We provide two studies that, for different contexts, apply the metaphor to develop design ideas that fit the context of use.

Textul integral

 

Experienţa utilizator în Windows 7

Ioan Lazarciuc

Microsoft Student Partner, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Str. Gh. Bariţiu Nr 28
ioan.lazarciuc@student-partners.com

Rezumat. Experienţa oferită utilizatorilor de către un sistem de operare are puterea de a transforma produsul într-o reuşită sau un eşec. Noua versiune de Windows foloseşte feedback-ul de la programul de test şi ultimele tehnologii cum ar fi multi-touch pentru a oferi utilizatorilor un mediu de lucru organizat, intuitiv şi eficient.

Textul integral

 

Noi direcţii în UI: WPF şi Silverlight

Dan Petric, Daniel Lăcătuş, Stefan Szasz

Fortech, Cluj-Napoca
dan.petric@fortech.ro, daniel.lacatus@fortech.ro, stefans@fortech.ro

Windows Presentation Foundation, sau WPF, este noul framework pentru dezvoltare de User Interface, din familia de tehnologii .NET 3.0+, care tinde să ia locul cunoscutului Windows Forms. Având un engine propriu, bazat pe Direct3D, oferind suport pentru video streaming sau operaţii 3d, permite realizarea de efecte grafice deosebite, practic imposibile în Windows Forms. Silverlight, este un framework destinat dezvoltării de aplicaţii web cu un continut vizual deosebit de atractiv. Acţionând ca un plugin de browser, permite rularea pe majoritatea sistemelor de operare, oferind un mediu cu mult mai multe posibilităţi decât amestecul tradiţional de HTML şi JavaScript. Ambele frameworkuri reprezintă noua generaţie de instrumente pentru crearea de User Interface deosebite, inovatoare, care se depărtează de posibilitătile tradiţionale.

Textul integral

 

Crearea şi Execuţia Lecţiilor în cadrul Platformei eLearning eGLE

Teodor Ştefănuţ, Victor Bâcu, Dorian Gorgan

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
{teodor.stefanut, victor.bacu, dorian.gorgan}@cs.utcluj.ro

Rezumat. Odată cu dezvoltarea internetului şi cu utilizarea pe scară largă a calculatoarelor personale Platformele eLearning au cunoscut o dezvoltare intensivă oferind servicii educaţionale la costuri mult mai scăzute decât metodele clasice. În prezent, ritmul de dezvoltare a scăzut simţitor datorită capacităţilor limitate de procesare şi stocare pe care aceste platforme le pot utiliza la un moment dat. În prezent, platformele eLearning tind să fie folosite şi în domenii în care sunt necesare gestiunea şi procesarea unor cantităţi mari de informaţii (ex. imagini satelitare, simulări 3D etc.), arhitecturile bazate pe un singur server fiind înlocuite de reţele Grid care pun la dispoziţie resursele necesare realizării unor astfel de operaţii. În cadrul acestei lucrări va fi prezentată platforma eLearning eGLE implementată pe baza unei reţele Grid, precum şi modalitatea prin care pot fi create lecţii în domeniul Observării Pământului care să utilizeze cât mai bine resursele de stocare şi de procesare disponibile.

Textul integral

 

Utilizarea instrumentelor informatice colaborative de interfaţare în învăţământ

Ştefan Trăuşan-Matu1,2, Vlad Posea1, Traian Rebedea1

1Universitatea Politehnică Bucureşti
Str. Splaiul Independenţei nr. 313, Bucureşti

2Institutul de Cercetări pentru Inteligenţă Artificială
Calea 13 Septembrie nr.13, Bucureşti

stefan.trausan@cs.pub.ro, vladposea@yahoo.com, traian.rebedea@cs.pub.ro

Rezumat. Lucrarea prezintă mai multe cercetări efectuate, de-a lungul a mai mulţi ani, pentru investigarea modalităţilor de sprijinire cu calculatorul a procesului de învăţământ ăn cadrul catedrei de calculatoare din Universitatea ”Politehnica” Bucureşti. Este discutată trecrea de la o paradigmă cognitivistă la una socio-culturală. Sunt prezentate în detaliu experimente care folosesc instrumente de interfaţare colaborativă de tip mesagerie instantanee (chat) şi blog.

Textul integral

 

Accesibilitatea platformelor eLearning pentru studenţii cu deficienţe de vedere

Marian Pădure

Universitatea “Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca
Centrul de Asistenţă în Domeniul Tehnologiilor de Acces pentru Persoane cu Deficienţe de Vedere
Str. Panduri nr. 7
mpadure@psiedu.ubbcluj.ro

Rezumat. Accesibilitatea interfeţelor cu care interacţionează un student cu deficienţe de vedere rămâne o problemă actuală. Chiar dacă au fost elaborate şi recomandate diverse standarde de accesibilitate pentru web (ex. W3C – WAI), cât şi pentru sistemul e-learning (ex. I.M.S., E-Learn-ViP), acestea nu sunt prezente decât la un nivel primar sau, cel mult, acceptabil, nu în totalitate. În cercetarea noastră ne-am propus, ca prin intermediul a două faze metodologice, să evaluăm două platforme e-learning, cu ajutorul studenţilor cu deficienţe vizuale. Accesibilitatea unui sistem de e-learning este utilă tuturor utilizatorilor, nu numai celor cu deficienţe de vedere.

Textul integral

 

Studiu comparativ privitor la specificarea abstractă a interfeţei cu utilizatorul folosind UsiXML şi UIML

Simina Tofan, Anamaria Pradais, Sabin Buraga

Facultatea de Informatică, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, România
Str. Berthelot, nr. 16, Iaşi 700483 - România
{simina.tofan, anamaria.pradais, busaco}@info.uaic.ro

Rezumat. Lucrarea îşi propune să pună la dispoziţie un studiu referitor la manierele de specificare abstractă a interfeţei unui joc interactiv folosind limbajele descriptive UsiXML şi UIML. Sunt prezentate aspecte privind proiectarea interacţiunii bazată de modele în contextul CADUI (Computer-Aided Design of User Interface) şi consideraţii referitoare la utilizarea efectivă a unor instrumente de modelare.

Textul integral

 

Componentele unui sistem de sinteză text-vorbire

Mihai Alexandru Ordean1, Andrei Şaupe1, Mihaela Ordean1, Dorian Gorgan2

1 iQuest Technologies
Cluj-Napoca, România
{Mihai.Ordean, Andrei.Saupe, Mihaela.Ordean}@iquestint.com

2 Universitatea Tehnica Cluj-Napoca, România
Dorian.Gorgan@cs.utcluj.ro

Rezumat. In acest articol vom descrie componentele unui sistem de sinteză text-vorbire (TTS) pentru limba română. Se prezintă arhitectura generală a sistemului TTS după care sunt detaliate componentele acestuia şi despărţirea în silabe.

Textul integral

 

Sincronizarea secvenţelor video cu fluxuri de tip text

Dârdală Marian, Reveiu Adriana, Furtună Titus Felix

Academia de Studii Economice
Bucureşti, Piaţa Romană, nr 6
{dardala, reveiua, titus}@ase.ro

Rezumat. Construirea de aplicaţii multimedia presupune şi controlul precum şi gestiunea fluxurilor media. Cea mai complexă dată implicată în aplicaţiile multimedia este data de tip video. Pentru a utiliza o astfel de resursă multimedia există soluţii orientate spre utilizatorul final ca în cazul componentelor software specializate din cadrul produselor software de creaţie multimedia, în acest caz accentul se pune pe scenariul de prezentare, pe compoziţie, pe sincronizarea elementelor implicate în prezentare. In ceea ce priveşte dezvoltarea aplicaţiilor de tip low level adică atunci când dezvoltatorul doreşte să-şi construiască propriul său modul de derulare a secvenţelor video, el trebuie să implementeze şi partea de sincronizare a fluxurilor şi eventual sincronizarea celor native, existente în cadrul resursei multimedia cu cele externe resursei multimedia. Prin acest articol ne propunem să prezentăm modalităţile de reprezentare a fluxurilor externe de tip text şi sincronizarea lor cu fluxurile audio şi de imagini ale unei date video.

Textul integral

 

Tehnici de interacţiune în aplicaţiile de studiul mediului

Victor Bâcu, Teodor Ştefănut, Dorian Gorgan

Universitatea Tehnică Cluj-Napoca
St. G. Bariţiu 26
{victor.bacu, teodor.stefanut, dorian.gorgan}@cs.utcluj.ro

Rezumat. Modelarea, simularea şi vizualizarea diferitelor date de mediu implică definirea şi dezvoltarea unor tehnici specifice de interacţiune. În această lucrare se prezintă o arhitectură care suportă diferite tipuri de interacţiune şi totodată exemplifică modelul de interacţiune pe câteva cazuri de test.

Textul integral

 

O abordare orientată pe componente generice pentru crearea dinamică a interfeţelor cu utilizatorul

Frăsinaru Cristian, Ungureanu Vlad Costel

Facultatea de Informatică Iaşi
General Berthelot 16, Iaşi 700483, Romania
acf@infoiasi.ro, ungureanu_vlad_costel@yahoo.com

Rezumat. În acest articol vom descrie o nouă tehnică pentru crearea dinamică a interfeţelor cu utilizatorul dedicate prezentării şi editării datelor unei aplicaţii. Pornind de la specificaţiile arhitecturilor bazate pe modele (MDA), propunem o soluţie compusă dintr-un cadru de lucru abstract care permite atât integrarea dintre entităţile de la nivelul de persistenţă şi modelele vizuale dedicate acestora, cât şi implementări multiple folosind diverse tehnologii specifice platformei de programare Java, desktop sau web. Rezultatele concrete obţinute în diferite proiecte ce utilizează cadrul nostru de lucru ne îndreptăţesc să considerăm că acesta reduce considerabil ciclul de dezvoltare şi asigură o mentenanţă mult mai uşoară a aplicaţiilor.

Textul integral

 

Vizualizarea spaţiului virtual geografic folosind algoritmi hibrizi în contextul cluster-ului grafic

Cristinel Mihai Mocan

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Str. G. Bariţiu, Nr. 28, 400027, Cluj-Napoca, Romania
cristi.mocan@cs.utcluj.ro

Rezumat. Modelarea şi vizualizarea spaţiului virtual geografic implică resurse cu putere mare de calcul şi modele complexe. În acest articol am să descriu unele experimente realizate prin folosirea soluţiilor oferite de cluster-ul grafic Equalizer pentru a obţine rapid procesarea distribuită şi vizualizarea grafică la distanţă. Performanţa este evaluată folosind mai multe configuraţii ale cluster-ului grafic şi mai multe modele de date spaţiale. De asemenea este demonstrata eficienţa şi flexibilitatea algoritmilor hibrizi în contextul cluster-ului grafic. Din punct de vedere al analizei teoretice şi practice este realizată o comparaţie faţă de ce găsim în prezent în literatură.

Textul integral

 

Abordări recente în evaluarea formativă a utilizabilităţii

Costin Pribeanu, Ruxandra Dora Marinescu, Irina Cristescu, Lucreţia Pîrvu, Dragoş Daniel Iordache

Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu nr.8-10, Bucureşti
{pribeanu, doruma, irina.cristescu, lpirvu, iordache}@ici.ro

Rezumat. Creşterea gradului de utilizare cât şi creşterea calitativă a informaţiei digitale necesită o abordare centrată pe utilizator a procesului de proiectare, care să conducă la o îmbunătăţire substanţială a utilizabilităţii aplicaţiilor informatice. Scopul acestui articol este de a prezenta sintetic cele mai recente abordări în evaluarea formativă a utilizabilităţii sistemelor interactive. Problematica prezentată este diversă, incluzând indicatori folosiţi în prezent pentru gradul de încredere şi validitatea rezultatelor obţinute cu diferite metode.

Textul integral

 

Evaluarea eficienţei manipulării prototipurilor virtuale utilizând metafore de interacţiune la persoana I

Florin Gîrbacia, Doru Talabă

Universitatea Transilvania Brasov
B-dul Eroilor 29, 500036, Brasov
{garbacia, talaba}@unitbv.ro

Rezumat. În această lucrare este prezentat un studiu experimental ce a avut ca obiectiv evaluarea eficienţei manipulării prototipurilor virtuale utilizând metafore de interacţiune la persoana I într-un mediu virtual imersiv, comparativ cu manipularea acestor modele virtuale utilizând echipamente 2D de interacţiune şi interfaţa WIMP în cadrul sistemului comercial de proiectare asistată de calculator Solidworks. Este descrisă o interfaţa multimodală care permite accesul direct la spaţiul modelului prin utilizarea mai multor canale senzoriale (vizual, tactil, verbal) ce oferă inginerilor noi metafore de interacţiune cu calculatorul la persoana I. În urma experimentului efectuat se poate afirma că rezultatele obţinute sunt promiţătoare, iar alternativa utilizării tehnicilor de Realitate Virtuală pentru înlocuirea interfeţei actuale WIMP a sistemelor de proiectare asistată de calculator este viabilă.

Textul integral

 

Evaluarea valorii motivaţionale a unui sistem de realitate îmbogăţită destinat învăţării biologiei

Dragoş Daniel Iordache, Costin Pribeanu

ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu nr.8-10, Bucureşti
{iordache, pribeanu}@ici.ro

Rezumat. Dezvoltarea tehnologiilor de realitate îmbogăţită (Augmented Reality - AR) creează noi oportunităţi şi provocări pentru proiectanţii de sisteme e-learning. Un scop important al acestor noi platforme este amplificarea motivaţiei de a învăţa a elevilor. Această lucrare prezintă o evaluare a valorii motivaţionale a unui scenariu AR de învăţare a biologiei. După testarea cu utilizatori, au fost colectate date cantitative şi calitative care măsoară valoarea educaţională şi cea motivaţională a scenariului de învăţare. În timp ce validitatea rezultatelor este susţinută de comparaţia dintre cele două tipuri de măsuri, măsurile calitative oferă şi o descriere detaliată a experienţei de învăţare a utilizatorului.

Textul integral

 

Evaluarea stării emoţionale pe baza poziţiei corpului uman, prin metode ale viziunii computerizate

Delia Mitrea, Sergiu Nedevschi, Dorian Gorgan

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Facultatea de Automatică şi Calculatoare
Str. Bariţiu Nr.26-28
{Delia.Mitrea, Sergiu.Nedevschi, Dorian.Gorgan}@cs.utcluj.ro

Rezumat. Recunoaşterea stărilor emoţionale ale utilizatorilor umani este un subiect de interes în ceea ce priveşte interacţiunea om-calculator, întrucât se conformează conceptului de interacţiune naturală. Astfel, înlăturarea oricăror constrângeri în ceea ce priveşte comunicarea om-maşină este una dintre ţintele cercetării actuale în domeniu: ideea este aceea de a face maşina invizibilă din punctul de vedere al utilizatorului uman. Limbajul corporal, reprezentat prin poziţia corpului şi gesturi, este unul dintre mijloacele non-verbale, indirecte de exprimare a emoţiilor, alături de expresia feţei şi tonalitatea vocii. Metodele specifice viziunii computerizate reprezintă o modalitate eficientă, adecvată, puţin costisitoare, de recunoaştere a stărilor emoţionale pe baza poziţiei corpului, respectiv a gesturilor umane, în contextul interacţiunii om-calculator. Ne propunem să studiem problema recunoaşterii stărilor emoţionale pe baza limbajului corporal, prin intermediul viziunii computerizate, să trecem în revistă metodele existente în domeniu, să elaborăm o soluţie proprie eficientă din punctul de vedere al acuratetei şi timpului de execuţie.

Textul integral

 

O abordare centrată pe utilizator în dezvoltarea unui sistem inteligent pentru generarea Registrelor Naţionale de Cancer

Adriana-Mihaela Guran1, Grigoreta-Sofia Cojocar1, Luciana Neamţiu2

1 Universitatea Babeş-Bolyai
Facultatea de Matematică şi Informatică
Str. M. Kogălniceanu nr. 1, Cluj-Napoca
{adriana, grigo}@cs.ubbcluj.ro

2Institutul Oncologic "Prof. dr. I.Chiricuta" Cluj-Napoca
Str. Republicii, 34-36, 400015 Cluj-Napoca
luciana@iocn.ro

Rezumat. Generarea Registrelor Naţionale de Cancer este un subiect de interes în orice ţară datorită faptului că aceste registre furnizează informaţii despre rata de supravieţuire a populaţiei afectată de această maladie şi determină strategiile de acţiune ale oficialităţilor în direcţia creşterii nivelului de supravieţuire a populaţiei. În această lucrare prezentăm o modalitate de abordare a acestui subiect, în care sarcina generării acestor registre să se realizeze automat. Această abordare este sprijinită de o arhitectură multiagent, iar în această lucrare propunem o abordare centrată pe utilizator în dezvoltarea sistemului, care include un agent personal (agentul de interfaţă responsabil de interacţiunea dintre utilizator şi sistem).

Textul integral

 

Sistem interactiv de management al competenţelor bazat pe ontologii, pentru companiile de IT

Cristina Niculescu2, Ştefan Trăuşan-Matu1,2

1 Universitatea Politehnică Bucureşti
Str. Splaiul Independenţei nr. 313, Bucureşti

2
Institutul de Cercetări pentru Inteligenţă Artificială
Calea 13 Septembrie nr.13, Bucureşti
{ncristina, trausan}@racai.ro

Rezumat. Lucrarea prezintă un sistem interactiv de management al competenţelor bazat pe ontologii pentru companiile de IT. Avantajul utilizării unui sistem bazat pe ontologii este posibilitatea de identificare a unor relaţii noi între concepte, prin inferenţe, pornind de la cunoştinţele existente. Inferenţele se pot realiza în abordarea noastră de un motor de inferenţă ce utilizează clasificări în mediul Protégé, cu facilitatea dată de logicile descrierii (Descriptions Logics). Utilizatorul poate alege să interogheze instanţe ale unui tip de concept, bazându-se pe relaţiile ce sunt afişate. Adiţional alegerii relaţiilor modelate de ontologie, utilizatorul poate interoga relaţii deduse prin inferenţă (ce nu sunt explicit memorate în baza de cunoştinţe). Alt tip de căutare este navigarea prin ontologie. Scheletul ontologiei este văzut ca un arbore cu noduri şi hiperlegături ce se referă la alte concepte sau instanţe. Pornind de la conceptele de bază, utilizatorul poate obţine informaţii specifice despre orice altă instanţă sau concept. Lucrarea prezintă de asemenea câteva scenarii de utilizare şi dezvoltări ulterioare.

Textul integral

 

Integrarea metodelor furnizate de ştiinţele sociale în ingineria soft – o abordare practică

Daniela-Maria Andrei1, Adriana-Mihaela Guran2, Horia D. Pitariu1

1 Universitatea Babeş-Bolyai
Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei
str.Republicii nr. 37,
400015, Cluj-Napoca, România
{daniela.onaca, horia.pitariu}@apio.ro

2 Universitatea Babeş-Bolyai
Facultatea de Matematică şi Informatică
Str. M. Kogălniceanu nr. 1,
400084, Cluj-Napoca, România
adriana@cs.ubbcluj.ro

Rezumat. Pentru o lungă perioadă de timp dezvoltarea de sisteme soft a fost responsabilitatea exclusivă a programatorilor. Această abordare dintr-o singură perspectivă s-a dovedit suficientă atât timp cât utilizatorii sistemelor au fost cei care le şi dezvoltau. Odată cu extinderea utilizării calculatoarelor, varietatea utilizatorilor a crescut şi proporţional au apărut problemele de utilizabilitate. În această lucrare ne propunem să prezentăm primele încercări de abordare interdisciplinară în realizarea de sisteme interactive şi beneficiile acestor abordări.

Textul integral

 

Remarci critice asupra modului de interacţiune a utilizatorilor cu sistemele de fişiere

Lucian Cheţan

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
lucianchetan85@yahoo.com

Rezumat. Acest articol îşi propune să prezinte modalităţi mai simple, intuitive şi rapide de regăsire a datelor stocate la nivelul sistemului de fişiere. Modelul virtual de reprezentare a datelor personale ale utilizatorilor este definit împreună cu funcţionalităţile pe care acesta trebuie să le ofere, pentru a asigura un mod avansat de interacţiune cu utilizatorul. Sunt trecute în revistă şi câteva aprecieri în privinţa modului în care interfeţele grafice ale aplicaţiilor trebuie să exploateze aceste funcţionalităţi. În plus, sunt oferite câteva idei noi care să îmbogăţească experienţa utilizatorului în cadrul interacţiunii cu sistemul.

Textul integral

 

Stadiul actual al cercetării în domeniul realităţii îmbogăţite

Dragoş Cătălin Barbu

ICI Bucureşti
B-dul Mareşal Averescu, 8-10, Bucureşti
dbarbu@ici.ro

Rezumat. În acest articol vom trece în revistă stadiul actual de cercetare în domeniul realităţii îmbogăţite. Vom descrie lucrările efectuate în mai multe părţi şi vom explica problemele întâmpinate în construirea sistemelor de realitate îmbogăţită. Se va face un rezumat al abordărilor luate pentru a depăşi aceste probleme.

Textul integral

 

Recomandări privind dezvoltarea şi evaluarea soluţiilor de e-learning

Daniel Safta, Dorian Gorgan

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Facultatea de Automatică şi Calculatoare
Str. G.Bariţiu nr. 26-28
davonkeep@yahoo.com, dorian.gorgan@cs.utcluj.ro

Rezumat. În acest articol vom descrie câteva concepte de bază din domeniul instruirii asistate de calculator, un studiu a ceea ce există la ora actuală pe piaţă în ţara noastră şi în final vom stabili un ghid orientativ în dezvoltarea unui soft educaţional. S-a pus accentul pe sistemele educaţionale expert, modelul conceptual IMS, indicatori caracteristici unei paradigme e-learning şi utilizarea lor în alegerea şi/sau obţinerea unei soluţii e-learning.

Textul integral