Revista Română de
Interacţiune Om-Calculator

Vol. 3 (2010) Număr special: Interacţiune Om-Calculator 2010

Volumul Conferinţei Naţionale de Interacţiune Om-Calculator
Bucureşti, 2-3 Septembrie 2010

ISSN 1843-4460

English version


Cuprins

Patterns of HCI Design and Design of Patterns
Ahmed Seffah
 

1-6

Utilizabilitatea pedagogică - considerente metodologice şi practice
Ana-Maria Borozan, Ileana Trandafir
 

7-10

Software pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi la domeniul ştiinţific
Ion Smeureanu, Narcisa Isăilă
 

11-14

Testarea cu utilizatori nevăzători a unui sit web din administraţia publică locală
Iulian Lesneanu, Dragoş-Daniel Iordache
 

15-18

MOSpy – Instrument software pentru analiza accesibilităţii interfeţelor grafice
Paul Fogarassy-Neszly, Iulius Szijjarto
 

19-22

Studiu de caz în evaluarea formativă a utilizabilităţii unui sit web din administraţia publică locală
Dragoş Daniel Iordache, Ruxandra Dora Marinescu, Maria Gheorghe-Moisii, Costin Pribeanu
 

23-28

Recunoaşterea expresiei faciale prin metode ale viziunii computerizate
Delia Mitrea, Sergiu Nedevschi, Dorian Gorgan
 

29-32

Principiile interfeţelor olfactive om-calculator
Iulian Popescu
 

33-36

Tehnici de interacţiune utilizator în aplicaţiile de prelucrare a imaginilor satelitare; exemplificare pe baza aplicaţiilor GreenView şi GreenLand
Dănuţ Mihon, Victor Bâcu, Teodor Ştefănut, Dorian Gorgan
 

37-44

R3 - Un dispozitiv de intrare configurabil pentru interacţiunea liberă în spaţiu
Daniel Cernea, Achim Ebert, Andreas Kerren, Valentina Morar
 

45-50

Evaluarea percepţiei profunzimii prototipurilor virtuale 3D utilizând sisteme imersive CAVE
Florin Gârbacia, Eugen Butilă
 

51-54

O tehnică de urmărire a bilelor pentru aplicaţii de realitate îmbogăţită
Dragoş Cătălin Barbu, Silvia-Ramona Bunea, Ştefan Măgureanu
 

55-58

Laboratorul didactic
Gabriel Zamfir
 

59-64

Unelte interactive pentru dezvoltarea lecţiilor în sisteme colaborative de eLearning
Mircea Mărginean, Teodor Ştefanut, Dorian Gorgan
 

65-70

Îmbunătăţiirea unui sistem de eLearning folosind elemente specifice unui sistem de tip întrebare-răspuns
Adrian Iftene, Ancuţa Rotaru
 

71-74

MDL - Modul de dezvoltare a lecţiilor asistate de calculator
Daniel Safta, Dorian Gorgan
 

75-80

Dezvoltarea de componente multimedia pentru sisteme mobile de instruire
Adriana Elena Reveiu, Marian Dârdală
 

81-84

Îmbunătăţirea relevanţei rezultatelor motoarelor de căutare folosind informaţii semantice din Wikipedia
Cristina Scheau, Traian Eugen Rebedea, Costin Chiru, Ştefan Trăuşan-Matu
 

85-90

Utilizarea şabloanelor pentru reproiectarea motorului de căutare internă în cadrul unui sit Web academic
Sabin-Corneliu Buraga, Ecaterina Valica
 

91-94

Evaluarea şi sumarizarea automată a conversaţiilor chat
Mihai Dascălu, Stefan Trăuşan-Matu, Philippe Dessus
 

95-100

Personalizarea serviciilor bazate pe locație utilizând algoritmi genetici și agenți inteligenți
Liviu Adrian Cotfas, Andreea Dioşteanu
 

101-104

Extragerea opiniilor implicite din texte economice
Claudiu Cristian Muşat, Ştefan Trauşan-Matu
 

105-108

Componente interactive în cadrul unui mediu de dezvoltare al aplicaţiilor Grid
Victor Bâcu, Dorian Gorgan
 

109-114

Modelarea sarcinii de lucru la nivel operaţional în contextul proiectării bazate pe model
Costin Pribeanu
 

115-118

Utilizarea software-urilor de decodare şi analiză a reactivităţii fiziologice în procesele cognitive superioare umane
Mihai Aniţei, Mihaela Chraif, Andrei Neacşu, Claudiu Papasteri, Mihai Ciolacu
 

119-122

Proiectarea şi realizarea unui sistem interactiv de gestionare a organizaţiilor cu activitate de cercetare în domeniul transporturilor
Ionuţ Petre, Dragoş Marian Smada
 

123-126

Noile tehnologii şi dezvoltarea cognitivă a copilului: implicaţii şi recomandări pentru proiectare
Ana-Maria Marhan
 

127-130

Accesul persoanelor greu deplasabile, din mediul rural sau zone defavorizate la asistenţă medicală prin Internet
Adriana Alexandru, Cristina Simona Alecu
 

131-134

 

Rezumate

Patterns of HCI Design and Design of Patterns

Ahmed Seffah

Human-Centered Software Engineering Group
Department of Computer Science and Software Engineering
Concordia University, Montreal Canada
seffah@cse.concordia.ca

Rezumat. User interface design patterns also called HCI or interaction or usability patterns have been introduced first as a medium to capture and represent solutions to users’ problems. Patterns have been used also as a medium for transferring the expertise of HCI designers and usability professionals to software engineers, who are usually unfamiliar with UI design and usability principles. Design patterns have been considered also as a lingua franca for crossing cultural and professional barriers between different stakeholders. Several HCI professionals have introduced their own pattern languages with specific terminology, classification and meanings. Patterns have also been presented as building reusable blocks at different levels of granularity, which can be combined to compose new interactive systems. Despite the obvious and acclaimed potential of these pattern-driven design approaches, patterns usage has not achieved the acceptance and widespread applicability envisaged by pattern pioneers such as Christopher Alexander. This paper provides an analysis of the facts about patterns usages, pattern languages and pattern-based design approaches. Some shortcomings in the presentation and application of HCI patterns are identified and discussed under the prevailing fallacies. Based on the analysis of how patterns have used so far, we draw some recommendations and future perspectives on what can be done to address the existing shortcomings. Making patterns more accessible, easily understandable, comparable and integratable in software and HCI design tools can promote HCI patterns to claim the usability, usefulness and importance originally envisaged for the pattern-oriented design approach.

Textul integral

 

Utilizabilitatea pedagogică - considerente metodologice şi practice

Ana-Maria Borozan, Ileana Trandafir

Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică, ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu nr.8-10, Bucureşti
{marika, itran} @ici.ro

Rezumat. Lucrarea prezintă câteva aspecte specifice utilizabilităţii sistemelor e-learning bazate pe web, punând accentul pe conceptul de utilizabilitate pedagogică ca o caracteristică de calitate distinctă faţă de utilizabilitatea generală. Sunt analizate succint aspectele referitoare la scopul, procesul de învăţare, conţinutul, sarcinile, variabilele cursantului, interacţiunea cu utilizatorii, evaluarea rezultatelor şi modul de implementare a acestora în cadrul proiectului SinPers - Sistem inovativ de învăţare personalizată şi centrată pe utilizator, cu aplicaţii în domeniul conducerii proiectelor. Aşa cum se va vedea în continuare aceste şapte aspecte au fost considerate încă din fazele de specificare a cerinţelor şi de proiectare şi implementate progresiv odată cu construirea sistemului.

Textul integral

 

Software pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi la domeniul ştiinţific

Ion Smeureanu, Narcisa Isăilă

Academia de Studii Economice
Bucureşti, Piaţa Romană, nr 6
smeurean@ase.ro, isaila_narcisa@yahoo.com

Rezumat. Pentru persoanele cu deficienţe de vedere, şi în special pentru nevăzători, accesul la conţinutul ştiinţific ridică probleme de accesibilitate atât la citirea documentelor web, care conţin elementele specifice matematicii sub formă de imagini, cu sau fără text alternativ, cât şi la citirea din fişiere care conţin expresii matematice. Utilitatea unor aplicaţii de sintetizare a limbajului artificial pornind de la un text (expresiile matematice fiind convertite în forma textuală cu ajutorul unor editoare) scris în limba română este de necontestat, în condiţiile în care au crescut preocupările pentru crearea de facilităţi menite să contribuie la o integrare cât mai bună în societate a persoanelor cu dizabilităţi. Scopul lucrării este de a prezenta rezultatul unor cercetări în domeniul educaţional, respectiv accesul la domeniul ştiinţific integrând facilităţile de prezentare audio a informaţiilor.

Textul integral

 

Testarea cu utilizatori nevăzători a unui sit web  din administraţia publică locală

Iulian Lesneanu1, Dragoş Daniel Iordache 2

1 Centrul Şcolar “Regina Elisabeta”
Vatra Luminoasă nr. 108, Bucureşti
iulianlesneanu@gmail.com

2 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică, ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu nr.8-10, Bucureşti
iordache@ici.ro

Rezumat. Accesibilitatea şi utilizabilitatea sunt două concepte care au evoluat în paralel, utilizabilitatea fiind asociată cu ergonomia (în special ergonomia cognitivă) interfeţelor cu utilizatorul în timp ce accesibilitatea este asociată cu accesul nediscriminatoriu la tehnologia informatică. În cadrul acestei lucrări se prezintă rezultatele testării cu utilizatori nevăzători a unui sit web din administraţia publică locală. Scopul testării a fost identificarea principalelor probleme de utilizabilitate şi accesibilitate cu care se confruntă utilizatorii cu deficienţe de vedere.

Textul integral

 

MOSpy – Instrument software pentru analiza accesibilităţii interfeţelor grafice

Paul Fogarassy-Neszly,1, Iuliu Szijjarto 2

1 BAUM Engineering
Str. Traian Moşoiu nr.8, Arad 310175
pf@baum.ro

2 BAUM Retec AG
In der Au 22, D-69257 Wiesenbach
is@baum.de

Rezumat. Lucrarea prezintă un instrument software de analiză a accesibilităţii interfeţelor grafice. Prezentarea este realizată printr-un studiu de caz, în care este prezentat modul de lucru al acestui instrument software. Sunt prezentate deficienţele de accesibilitate ale aplicaţiei analizate şi recomandările pentru înlăturarea acestora.

Textul integral

 

Studiu de caz în evaluarea formativă a utilizabilităţii unui sit web din administraţia publică locală

Dragoş Daniel Iordache, Ruxandra Dora Marinescu, Maria Gheorghe-Moisii, Costin Pribeanu

Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu nr.8-10, Bucureşti
{iordache, doruma, maria, pribeanu}@ici.ro

Rezumat. Utilizabilitatea aplicaţiilor informatice din administraţia publică este o cerinţă prioritară pentru implementarea cu succes a societăţii informaţionale. Din păcate, pe plan naţional nu există încă o practică curentă de evaluare a produselor informatice înainte de a fi instalate la utilizator şi nici evaluatori cu experienţă în utilizabilitate. Scopul acestui articol este de a prezenta o metodologie şi un studiu de caz în evaluarea formativă a utilizabilităţii siturilor web din administraţia publică. Procedura de evaluare se bazează pe două metode: evaluare euristică şi testare cu utilizatori.

Textul integral

 

Recunoaşterea expresiei faciale prin metode ale viziunii computerizate

Delia Mitrea, Sergiu Nedevschi, Dorian Gorgan

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Facultatea de Automatică şi Calculatoare
Str. Bariţiu, Nr. 26-28, Cluj-Napoca
{Delia.Mitrea, Sergiu.Nedevschi, Dorian.Gorgan}@cs.utcluj.ro

Rezumat. Recunoaşterea, prin metode computerizate, a stărilor emoţionale pe baza expresiei faciale reprezintă un pas important în înlăturarea barierelor de comunicare dintre om şi maşină, având multiple aplicaţii practice.  Faţa umană este unul din cei mai importanţi purtători de informaţie privind starea emoţională şi afectivă, alături de poziţia corporală. Determinarea expresiei feţei prin metode ale viziunii computerizate reprezintă o soluţie eficientă, atât în ceea ce priveşte acurateţea, cât şi costul realizării. În această lucrare vom trece în revistă metodele existente în domeniu pe plan naţional si internaţional, apoi vom prezenta soluţia proprie, bazată pe calculul unor trăsături imagistice şi pe aplicarea unor algoritmi de clasificare performanţi. Trăsăturile imagistice determinate se referă la forma şi orientarea elementelor anatomice faciale (sprâncene, ochi, nas, gură, bărbie, frunte) în contextul unei anumite stări emoţionale. Vom stabili importanţa trăsăturilor imagistice utilizate şi rolul pe care îl joacă diferite regiuni ale feţei în recunoaşterea expresiei acesteia.

Textul integral

 

Principiile interfețelor olfactive om-calculator

Iulian Popescu

SoftTehnica
Șos. N. Titulescu, nr.1, bl. A7, sc. C, Sector 1, București
iulian.popescu@softtehnica.ro

Rezumat. Lucrarea de față reprezintă o incursiune în problematica reprezentării mirosurilor în format digital, dar și aspecte specifice ale interfețelor olfactive om-calculator.

Textul integral

 

Tehnici de interacţiune utilizator în aplicaţiile de prelucrare a imaginilor satelitare – exemplificare pe baza aplicaţiilor GreenView şi GreenLand

Dănuţ Mihon, Victor Bâcu, Teodor Ştefănuţ, Dorian Gorgan

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Str. Memorandumului, 28, Cluj-Napoca
{vasile.mihon, victor.bacu, teodor.stafanut, dorian.gorgan}@cs.utcluj.ro

Rezumat. Aplicaţiile de mediu au un rol din ce în ce mai important în viaţa de zi cu zi a oamenilor moderni, oferind servicii (prognoze meteo, predicţia vremii, etc) adresate unei lumi din ce în ce mai dornică de noi cunoştinţe. Din păcate majoritatea sistemelor de predicţie a fenomenelor naturale presupun folosirea unui număr mare de parametri şi de necunoscute, ceea ce atrage după sine un volum mare de procesare a datelor. GreenView şi GreenLand sunt două exemple de aplicaţii de mediu dezvoltate în cadrul infrastructurii Grid. Deşi sunt aplicaţii complexe, s-a urmărit în permanenţă utilizarea cât mai facilă a lor, prin dezvoltarea unei interfeţe interactive. Acestea pun la dispoziţia utilizatorului diferite tehnici de interacţiune om-maşină, în ceea ce priveşte monitorizarea distribuţiei temperaturii şi a gradului de dezvoltare a vegetaţiei în anumite regiuni geografice, existente la nivel global.

Textul integral

 

R3 - Un dispozitiv de intrare configurabil pentru interacţiunea liberă în spaţiu

Daniel Cernea 1, Achim Ebert 1, Andreas Kerren2, Valentina Morar3

1 Universitatea Tehnică din Kaiserslautern, Germania
Gottlieb-Daimler-Straße, Geb. 47, 67663 Kaiserslautern, Germania
{cernea, ebert}@cs.uni-kl.de

2 Universitatea Linnaeus, Suedia
Vejdes Plats 7, SE-351 95 Växjö, Suedia
andreas.kerren@lnu.se

3
Universitatea “Politehnica” Timişoara, România
B-dul Vasile Pârvan 2, Timişoara
valentina.morar@gmail.com

Rezumat. În ultima perioadă s-a abordat tot mai des problema implementării unor dispozitive de intrare care să sprijine interacţiunea 3D prin oferirea a 6 sau a mai multor grade de libertate (degrees of freedom sau DoF). Cu toate acestea, astfel de dispozitive care să fie disponibile pentru interacţiune liberă în spaţiu - adică fără a fi necesară o suprafaţă ca sistem de referinţă, cum este cazul unui mouse - sunt proiectate doar pentru un tip restrâns de aplicaţii. De asemenea, aparatele de intrare de acest tip sunt rareori intuitive în utilizare şi limitate ca număr. Pentru a combate aceste probleme, în acest articol propunem un dispozitiv de complexitate şi costuri de implementare reduse, care poate fi utilizat în spaţiul liber şi este extrem de configurabil, susţinând nativ o interacţiune intuitivă cu variate medii virtuale. R3 (roll - rostogolire, rotate - rotire, rattle - agitare) oferă acurateţea necesară pentru navigare şi indicare - atât în 2D, cât şi în 3D – în aplicaţii de modelare şi jocuri, dar şi feedback tactil prin prezenţa unui trackball, toate acestea într-o manieră orientată spre utilizator. În plus, dispozitivul poate fi trecut uşor în modul de mouse, oferind astfel oricând suport pentru interacţiunea cu sistemele de operare convenţionale.

Textul integral

 

Evaluarea percepţiei profunzimii prototipurilor virtuale 3D utilizând sisteme imersive CAVE

Florin Gîrbacia, Andreea Beraru, Eugen Butilă

Universitatea Transilvania din Braşov
B-dul Eroilor 29, 500036, Brasov
{garbacia, aberaru, butila}@unitbv.ro

Rezumat. În această lucrare este prezentat un studiu experimental ce a avut ca obiectiv evaluarea percepţiei dimensiunilor prototipurilor virtuale într-un mediu imersiv, comparativ cu percepţia dimensiunilor acestor modele virtuale utilizând monitorul LCD 2D. În urma experimentului efectuat se constată că percepţia valorilor profunzimii prototipurilor virtuale estimate este influenţată semnificativ de vizualizarea stereoscopică, precizia de estimare crescând semnificativ cu mărimea profunzimii ce trebuie percepută.

Textul integral

 

O tehnică de urmărire a bilelor pentru aplicaţii de realitate îmbogăţită

Dragoş Cătălin Barbu1, Silvia-Ramona Bunea2, Ştefan Măgureanu2

1 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu nr.8-10, Bucureşti
dbarbu@ici.ro

2 Universitatea Politehnică Bucureşti
Splaiul Independenţei, Nr.313, Bucureşti
{ramona.s.bunea, smagureanu}@gmail.com

Rezumat. În acest articol se prezintă o tehnică de urmărire robustă şi cu un necesar redus de resurse de calcul bazată pe bile colorate. Tehnica se bazează pe un algoritm de transformare Hough aleatoare, care este optimizat pentru a fi folosit în aplicaţii în timp real, cum sunt sistemele de realitate îmbogăţită. Necesitând doar o cameră color convenţională ataşată la o unitate PC obişnuită, această abordare oferă posibilitatea de a determina poziţia 3D a unor bile colorate, pe baza procesării de cadre interactive. Algoritmul este suficient de rapid pentru a fi combinat uşor cu alte motoare de urmărire în timp real. Spre deosebire de tehnicile de urmărire bazate pe recunoaşterea planară a markerilor, această tehnică oferă robusteţe faţă de ocluzia parţială, ceea ce facilitează interacţiunea cu obiectele reale.

Textul integral

 

Laboratorul didactic

Gabriel Zamfir

Academia de Studii Economice
Piaţa Romană nr. 6
zamfir@ase.ro

Rezumat. Domeniul cognitiv se dezvoltă în mod implicit prin diversificarea activităţilor care depind de utilizarea calculatoarelor personale. Din punct de vedere tehnologic, societatea se dezvoltă permanent, dispunând de sisteme din ce în ce mai performante, cu ajutorul cărora, un individ sau un grup de indivizi, înzestraţi cu un volum de cunoştinţe sistematic îmbogăţite, oferă servicii din ce în ce mai diversificate. Din punct de vedere social, dificultatea rezidă tocmai în a înzestra fiecare individ cu acel volum de cunoştinţe cu ajutorul cărora să poată folosi eficient mijloacele pe care le are la dispoziţie. Prezenta lucrare analizează şi sintetizează problematica învăţării prin reconsiderarea raportului dintre teorie şi practică, propunând paradigma laboratorului didactic în instruirea asistată. Prin această abordare, sunt evidenţiate contextual, implicaţiile triadei profesor – calculator personal – student din activităţile de predare-învăţare-evaluare-autoevaluare, în domeniul interacţiunii om-calculator.

Textul integral

 

Unelte interactive pentru dezvoltarea lecţiilor în sisteme colaborative de eLearning

Mircea Mărginean, Teodor Ştefănuţ

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Departamentul Calculatoare
Str. Bariţiu, nr. 26-28, Cluj-Napoca, România
margineanmircea@yahoo.com, teodor.stefanut@cs.utcluj.ro

Rezumat. Direcţia înspre care s-a îndreptat atenţia în ultima vreme în cazul sistemelor eLearning este aceea de lecţii colaborative bazate pe unelte interactive. Cu alte cuvinte, profesorul creează lecţia folosind unelte interactive, după care o prezintă studenţilor în mod colaborativ, în timp real, asemeni unei lecţii desfăşurate în sala de clasă, unde profesorul interacţionează cu studenţii. În materialul de faţă am studiat tipuri de unelte interactive, precum şi modalitatea de dezvoltare a acestora şi integrarea lor în sisteme de eLearning deja existente pentru compunerea de lecţii. Au fost studiate, dezvoltate şi integrate următoarele tipuri de unelte: vizualizare text, vizualizare imagine, vizualizare video. Fiecare unealtă are două module: modulul de editare – disponibil profesorului şi modulul de vizualizare – disponibil atât studenţilor cât şi profesorului. Una din problemele pe care le-am abordat a fost aceea de maximizare a spaţiului ocupat de modulul de vizualizare al uneltei şi minimizarea spaţiului ocupat de modulul de editare al uneltei. O altă problemă abordată a fost de propunere a unui standard de bază pentru dezvoltarea modulară a uneltelor astfel încât acestea să poată fi dezvoltate independent de sistemul în care vor fi integrate sub formă de module.

Textul integral

 

Îmbunătățirea unui sistem de eLearning folosind elemente specifice unui sistem de tip întrebare-răspuns

Adrian Iftene, Ancuța Rotaru

Facultatea de Informatică, Universitatea “Al. I. Cuza”
Str. General Berthelot, 16, Iași 700483, România
{adiftene, ancuta.rotaru}@infoiasi.ro

Rezumat. Astăzi dezvoltatorii Web creează pagini Web care sunt personalizate pentru anumiți utilizatori pe baza unor trăsături precum: interesele lor, clasa socială din care fac parte aceștia sau contextul în care ei accesează paginile. Aplicația web pe care am construit-o ajută cele două categorii de utilizatori (studenții și profesorii) să comunice mai ușor la distanță. Una dintre componentele de bază ale acestui sistem identifică întrebările similare adresate de studenți pe baza tipului întrebării, al răspunsului așteptat de aceasta și a cuvintelor cheie. Această componentă ajută în primul rând studentul, deoarece acesta poate primi mai rapid un răspuns acceptabil pentru întrebarea sa, de la o întrebare similară existentă în sistem la care profesorul deja a răspuns. În al doilea rând îl ajutăm pe profesor, deoarece atunci când studentul nu mai dorește un răspuns la întrebarea sa (fiind mulțumit de răspunsul oferit), acesta poate marca întrebarea curentă pentru a nu mai fi transmisă profesorului. În acest fel, reducem automat numărul de întrebări care necesită un răspuns din partea profesorului.

Textul integral

 

MDL – Modul de dezvoltare a lecţiilor asistate de calculator

Daniel Safta, Dorian Gorgan

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Facultatea de Automatică şi Calculatoare
Str. Bariţiu Nr.26-28
davonkeep@yahoo.com, dorian.gorgan@cs.utcluj.ro

Rezumat. În acest articol vom prezenta o nouă abordare în didactica informaticii - modelarea vizuală a algoritmilor şi evaluarea bazată pe forme metaforice - aplicată în nucleul unui sistem de învăţământ virtual, un modul de dezvoltare a lecţiilor asistate de calculator (MDL). Am evidenţiat structura şi caracteristicile procesului didactic implementat în sistemul propus, utilizatori şi rolurile lor, metodele didactice aplicate, soluţii de evaluare şi studiu de caz pe un model de lecţie. Am expus stadiul actual în domeniul temei alese, evidenţiind avantajele soluţiei expuse, dar şi extinderi posibile.

Textul integral

 

Dezvoltarea de componente multimedia pentru sisteme mobile de instruire

Adriana Reveiu, Marian Dârdală

Academia de Studii Economice Bucureşti
Piaţa Romană, Nr. 6, Sector 1
{reveiua, dardala}@ase.ro

Rezumat. Lucrarea propune o soluţie bazată pe şabloane pentru generarea de componente multimedia pentru sistemele de instruire distribuite, care pot fi utilizate în aplicaţii ce rulează atât pe calculatoare personale, cât şi pe dispozitive mobile. Scopul acestei soluţii este oferirea accesului la resursele de instruire, disponibile în mod uzual în sălile de curs prin intermediul calculatoarele personale, şi din alte locaţii, folosind dispozitivele mobile. Pentru a deveni instrumente utile în procesul educaţional, soluţiile tehnice propuse urmăresc utilizarea potenţialului dispozitivelor mobile şi adaptarea conţinutului educaţional la caracteristicile specifice dispozitivelor mobile, reţelelor de comunicaţii, preferinţelor şi cunoştinţelor utilizatorilor.

Textul integral

 

Îmbunătăţirea relevanţei rezultatelor motoarelor de căutare folosind informaţii semantice din Wikipedia

Cristina Șcheau1, Traian Rebedea 1, Costin Chiru 1, Ştefan Trăuşan-Matu1,2

1 Universitatea Politehnică Bucureşti
Str. Splaiul Independenţei nr. 313, Bucureşti

2
Institutul de Cercetări pentru Inteligenţă Artificială al Academiei Române
Calea 13 Septembrie nr.13, Bucureşti
{cristina.scheau, traian.rebedea, costin.chiru, trausan}@cs.pub.ro

Rezumat. În funcţie de intenţia utilizatorului, interogările către un motor de căutare pot fi împărţite în trei categorii: tranzacţionale, informaţionale şi navigaţionale. Pentru a satisface cele trei tipuri de căutări, motoarele de căutare din prezent folosesc în principiu algoritmi de analiză a legăturilor între pagini îmbunătăţiţi cu un factor care depinde de numărul de apariţii şi ordinea cuvintelor căutate. Pentru interogările tranzacţionale şi informaţionale, relevanţa ar putea fi îmbunătăţită dacă s-ar folosi şi informaţii semantice despre conceptele căutate. Wikipedia este un tezaur imens care are avantajul de a fi deja tradusă în multe limbi, cu o structură densă de legături interne putând fi folosită pentru extragerea de informaţii în diverse moduri. Lucrarea de faţa propune o modalitate de extragere a relaţiilor semantice din Wikipedia, iar apoi folosirea acestora pentru a determina ordinea în care rezultatele întoarse de un motor de căutare sunt afişate utilizatorului.

Textul integral

 

Utilizarea șabloanelor pentru reproiectarea motorului de căutare internă în cadrul unui sit Web academic

Sabin-Corneliu Buraga, Ecaterina Valică

1 Facultatea de Informatică, Universitatea “A. I. Cuza” din Iași, România
Berthelot, 16 – 700483 Iași, România
{busaco, evalica}@info.uaic.ro

Rezumat. Lucrarea prezintă maniera de utilizare a șabloanelor de proiectare (design patterns) ca soluție de reproiectare a interacțiunii dintre vizitator și motorul de căutare internă în cadrul unui sit Web având caracter academic – în acest caz, situl public al Facultății de Informatică a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași bazat pe XWiki, un sistem colaborativ de tip wiki.

Textul integral

 

Evaluarea şi sumarizarea automată a conversaţiilor chat

Mihai Dascălu1, Ștefan Trăușan-Matu1, Philippe Dessus,2

1 Universitatea Politehnică Bucureşti
Str. Splaiul Independenţei nr. 313, Bucureşti
{mihai.dascalu, stefan.trausan}@cs.pub.ro

2
Grenoble University
1251 av. Centrale, BP 47, F-38040 Grenoble CEDEX 9, France
philippe.dessus@upmf-grenoble.fr

Rezumat. Odată cu evoluţia continuă a mediilor colaborative, nevoia unei analize automate în vederea evaluării participanţilor la discuții de tip Instant Messenger (chat) a devenit din ce în ce mai acută. De asemenea, o facilitate necesară la nivelul unui sistem de notare și evaluare a replicilor și, implicit, a participanților este sumarizarea. În vederea atingerii acestor obiective, o serie de factori bazați pe procesarea limbajului natural (inclusiv analiza semantică prin intermediul Latent Semantic Analysis - LSA) şi data-mining au fost luați în considerare. De asemenea, în vederea obținerii unei evaluări minuțioase și multi-perspectiste a participanţilor, au fost calculați factori derivați din metodele lui Page de notare a eseurilor, diverse abordări pentru estimarea lizibilității şi metrici specifice analizei rețelelor sociale. Un standard de aur a fost utilizat pentru măsurarea corectitudinii rezultatelor obținute.

Textul integral

 

Personalizarea serviciilor bazate pe locație utilizând algoritmi genetici și agenți inteligenți

Liviu Adrian Cotfas, Andreea Dioșteanu

Academia de Studii Economice din București
Piaţa Romană, nr. 6, sector 1, Bucureşti
liviu.cotfas@ase.ro, andreea.diosteanu@ie.ase.ro

Rezumat. Acest articol analizează posibile soluţii pentru îmbunătăţirea serviciilor bazate pe locație prin utilizarea algoritmilor genetici și a agenților inteligenți. Soluția propusă permite identificarea punctelor de interes pe baza profilului utilizatorului și a contextului curent, precum și generarea de rute în rețele de transport public multi-modale și multi-operator. Generarea rutelor se realizează pe baza unui algoritm genetic ce permite folosirea de către utilizatori a unor restricții flexibile, pentru a cuantifica gradul de importanță asociat fiecărui criteriu de optimizare. Se adaugă astfel un nivel suplimentar de personalizare față de utilizarea exclusivă a restricțiilor fixe în procesul de identificare a rutelor.  Punctele de interes sunt reprezentate prin intermediul agenților inteligenți, iar comunicarea se realizează pe baza unei ontologii predefinite.

Textul integral

 

Extragerea opiniilor implicite din texte economice

Claudiu Cristian Muşat, Ştefan Trauşan-Matu

Universitatea „Politehnica” din Bucureşti
Splaiul Independentei 313, Bucureşti
{claudiu.musat, trausan}@cs.pub.ro

Rezumat. În această lucrare propunem o nouă metodă de extragere a opiniilor din texte economice, bazată nu pe apariţii explicite de opinii în textele analizate, ci pe polaritatea intrinsecă a indicatorilor economici întâlniţi. Metoda are două etape. În primă instanţă am creat corpusul de texte pornind de la o colecţie de articole ale unei publicaţii financiare extinsă apoi  urmând legăturile care ies  din siturile analizate şi verificând dacă un subiect economic este discutat în cadrul acestora. În cea de a doua fază vom dovedi că majoritatea textelor economice conţin opiniile personale, chiar dacă opiniile explicite lipsesc, bazându-se pe apariţii simultane ale indicatorilor economici şi modificatorilor de stare pentru a determina polaritatea fiecărui text.  Rezultatele acestor cercetări pot ajuta utilizatorii din domeniul economic să navigheze cu mai mare uşurinţă prin vasta cantitate de informaţie disponibilă prin gruparea textelor după predicţiile conţinute şi includerea acestei informaţii în prezentarea lor.

Textul integral

 

Componente interactive în cadrul unui mediu de dezvoltare a aplicaţiilor Grid

Victor Bâcu, Dorian Gorgan

Universitatea Tehnică Cluj Napoca
Str. G. Bariţiu 26
{victor.bacu, dorian.gorgan}@cs.utcluj.ro

Rezumat. Gradul de utilizabilitate al aplicaţiilor Grid de către specialişti din alte domenii de activitate decât cel al ştiinţei calculatoarelor este oarecum scăzut. Acest lucru se datorează inexistenţei la nivelul platformelor Grid a unor componente interactive care să transparentizeze accesul la infrastructura Grid. Marea majoritate a aplicaţiilor Grid se pot utiliza doar prin intermediul scripturilor din linia de comanda. Un mediu de dezvoltare a aplicaţiilor Grid trebuie să ofere componente interactive pentru managementul datelor şi al fluxurilor de procese pe Grid cât şi componente interactive pentru dezvoltarea şi includerea de noi operatori. În această lucrare se prezintă o arhitectură a unui astfel de mediu de dezvoltare punându-se accent pe tehnicile de interacţiune şi pe componentele interactive.

Textul integral

 

Modelarea sarcinii de lucru la nivel operaţional în contextul proiectării bazate pe model

Costin Pribeanu

Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu nr.8-10, Bucureşti
pribeanu@ici.ro

Rezumat. În cadrul proiectării bazate pe model este necesară atât modelarea tuturor aspectelor relevante pentru interfaţa cu utilizatorul cât şi descrierea relaţiilor între modele. Modelul sarcinii de lucru are o importanţă aparte întrucât mediază încorporarea elementelor din modelul domeniului în interfaţă. Scopul acestui articol este de a aborda modelarea sarcinii la nivel operaţional într-un context mai larg, definit de teoria activităţii şi modelul de referinţă pentru sisteme multi-ţintă.

Textul integral

 

Utilizarea software-urilor de decodare şi analiză a reactivităţii fiziologice  în procesele cognitive superioare umane

Mihai Aniței, Mihaela Chraif, Claudiu Papasteri, Neacşu Andrei, Ciolacu Mihai

Universitatea București, Facultatea de Psihologie și Științele Educației
mihai.anitei@unibuc.ro, mihaelapopa14@yahoo.com,
claudiu.papasteri@gmail.com, andrei.ncs@gmail.com,
ciolacu.mihai88@yahoo.com

Rezumat. Bazele ştiinţifice privind reactivitatea psihofiziologică umană prin utilizarea tehnicii poligraf sunt contestate de o parte a comunităţii ştiinţifice, care invocă lipsa unor teorii consistente pentru susţinerea unei legături cauzale, clare, între procesele cognitive implicate în simulare şi indicatorii fiziologici periferici măsuraţi (parametrii respiratori, cardiovasculari, reacţia electrodermală). În acest context, neuroştiinţele sunt tot mai des invocate pentru abordarea nivelului cognitiv al comportamentului simulat, în încercarea de a înţelege substratul neurofiziologic al proceselor mentale subiacente acestuia. Articolul de faţă evidenţiază utilitatea software-ul LX 4000-varianta 9.9.5. al instrumentului poligraf marca Lafayette model LX 4000 în detectarea şi analiza reactivităţii psihofiziologice umane la diferiţi stimuli sau în timpul proceselor cognitive superioare. Concluziile articolului arată că operaţionalizarea acestor tehnologii trebuie sincronizată cu cercetarea fundamentală care vizează elaborarea unor teorii ştiinţifice solide asupra comportamentului simulat şi nu în ultimul rând cu analizarea consecinţelor etice, juridice şi psihologice.

Textul integral

 

Proiectarea şi realizarea unui sistem interactiv de gestionare a organizaţiilor cu activitate de cercetare în domeniul transporturilor

Ionuţ Petre, Dragoş Smada

Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu nr.8-10, Bucureşti
{ipetre, dsmada}@ici.ro

Rezumat. Scopul acestui articol este prezentarea interfeţei web care asigură accesul la informaţiile din baza de date construită în cadrul proiectului european TransNew. Acest proiect are ca obiectiv dezvoltarea şi exploatarea unei baze de date internaţionale, cu organizaţii care activează în domeniul cercetării în transporturi. TransNew are ca scop prioritar evaluarea, analizarea şi definirea strategiilor de cercetare în transporturi în noile state membre şi în statele asociate. Interfaţa conferă utilizatorului final un acces rapid la informaţii despre organizaţii de cercetare, proiecte de cercetare în transporturi, rezultate ale activităţilor din aceste proiecte, evaluări ale politicilor de transport naţionale sau informaţii despre cercetătorii implicaţi. Modulul de administrare al interfeţei dă posibilitatea organizaţiilor să îşi introducă şi să îşi gestioneze cu uşurinţă datele despre activităţile şi rezultatele acestora.

Textul integral

 

Noile tehnologii și dezvoltarea cognitivă a copilului: implicații și recomandări pentru proiectare

Ana Maria Marhan

Institutul de Filosofie și Psihologie ”C. Rădulescu Motru”
Casa Academiei, Calea 13 Septembrie Nr.13, 011455, Bucureşti
amarhan@acm.org

Rezumat. Majoritatea recomandărilor de proiectare și a principiilor HCI au fost dezvoltate și testate în dezvoltarea de interfețe pentru utilizatorul adult. În ultimii ani, a devenit tot mai presantă cerința de a oferi proiectanților recomandări de proiectare specifice care să orienteze dezvoltarea și evaluarea produselor interactive adresate, în special, copiilor care intră în sistemul de educație formală (5-8 ani).

Textul integral

 

Accesul persoanelor greu deplasabile, din mediul rural sau zone defavorizate la asistenţă medicală prin Internet

Adriana Alexandru, Cristina Simona Alecu

Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică
Bd. Mareşal Averescu nr. 8-10, sector 1, Bucureşti
{adriana, simona}@ici.ro

Rezumat. În acest articol este prezentat un sistem informatic (MeDist) care oferă o interfaţă operativă pacient – sistem medical. Sistemul constituie un instrument pentru îngrijirea persoanelor din mediu rural sau aflate în zone greu accesibile şi, de asemenea, a celor greu deplasabile, cu nevoi speciale. Pentru a veni în ajutorul acestora, la proiectarea şi realizarea sistemului s-a ţinut cont de îndrumările de accesibilitate oferite de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) în cadrul iniţiativei de dezvoltare de situri accesibile (Web Accessibility Initiative – WAI) a consorţiului World Wide Web. Sistemul MeDist oferă: teleconsultaţie (asistenţă medicală de la distanţă), monitorizarea pacienţilor care suferă de boli cronice şi necesită supravegherea unui specialist indisponibil local, orientarea bolnavului către cel mai indicat loc de tratament, îngrijire medicală şi refacere.

Textul integral