Revista Română de
Interacţiune Om-CalculatorVol.1, Nr.2, 2008
ISSN 1843-4460
Cuprins
Aplicaţie bazată pe web pentru gestiunea dezbaterilor online.
Oana Secaşiu, Vlad Posea, Stefan Trăuşan-Matu
91-110 Valoarea adăugată în plan educaţional a tehnologiei de realitate îmbogăţită pentru mediul şcolar.
Dragoş Daniel Iordache, Ioan Neacşu
111-132 Rolul şi importanţa tehnologiei informatice adaptate (TIA) în procesul de integrare socială a persoanelor cu handicap.
Maria-Elena Osiceanu, Silviu Ghioc
133-144 Colaborarea în realizarea sarcinilor cooperative: utilizarea platformei de realitate îmbogăţită ARiSE.
Irina Cristescu
145-162 Controlul accesului în aplicaţii de comerţ electronic utilizând maşini de stare.
Mihaela Ordean, Dorian Gorgan163-186
Rezumate
Aplicaţie bazată pe web pentru gestiunea dezbaterilor online.
Oana Secaşiu, Vlad Posea , Ştefan Trăuşan-Matu
Universitatea Politehnica Bucureşti
oana.secasiu@gmail.com, {vlad.posea, stefan.trausan}@cs.pub.roRezumat. Lucrarea de faţă analizează principalele probleme întâlnite în momentul de faţă în dezbaterile online şi propune o soluţie, bazată pe teoria argumentării a lui Toulmin, pentru îmbunătăţirea modului în care au loc aceste dezbateri. Aplicaţia contribuie la o mai bună structurare a conversaţiei, oferind posibilitatea de a urmări mai uşor ideile schimbate şi evoluţia argumentelor folosite. Sunt folosite de asemenea modalităţi de vizualizare avansate pentru identificarea rapidă a ideilor şi argumentelor prezentate în dezbatere. Lucrarea prezintă şi un scenariu pedagogic pentru validarea acestui instrument ca mijloc de educare al elevilor şi studenţilor în lucrul colaborativ pe Internet.
Cuvinte cheie: instrument colaborativ, forum, argumentare, Toulmin, internet, comunitate
Valoarea adăugată în plan educaţional a tehnologiei de realitate îmbogăţită pentru mediul şcolar
Dragoş Daniel Iordache1, Ioan Neacşu2
1Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu, Nr. 8-10, 011455, Bucureşti
iordache@ici.ro
2Universitatea din Bucureşti
Bd. Mihail Kogalniceanu, nr. 36-46
ioan.neacsu@medu.edu.roRezumat. În prima parte a acestei lucrări se prezintă câteva dintre caracteristicile cu specific educaţional ale unor sisteme de predare-învăţare bazate pe tehnologia de realitate îmbogăţită (AR – Augmented Reality). În secţiunea următoare sunt prezentate o serie de rezultate legate de testarea cu utilizatori a unei tehnologii de realitate îmbogăţită adaptată pentru studiul biologiei şi chimiei în cadrul mediului şcolar. Evaluarea s-a concretizat în determinarea măsurilor eficienţei şi eficacităţii (timp de execuţie şi numar de erori) în cazul utilizatorilor care au testat platformele de realitate îmbogăţite dezvoltate în cadrul proiectului european ARiSE (Augmented Reality in Scool Environment). Aceste rezultate au fost extrase pe baza centralizării datelor din fişierele de log corespunzătoare fiecărui utilizator. În paralel cu această activitate, înainte şi după sesiunile de lucru au fost testate acele cunoştinţe la disciplinele biologie şi chimie legate de îndeplinirea sarcinilor specifice scenariilor didactice ale platformei de realitate îmbogăţită. Prin compararea nivelului cunoştinţelor elevilor înainte şi după lucrul cu platforma de realitate îmbogăţită s-a încercat determinarea eventualelor valenţe formative asociate acestei noi tehnologii. Rezultatele cercetării arată o îmbunătăţire semnificativă a rezultatelor elevilor la testele de cunoştinţe ca urmare a lucrului cu platforma de realitate îmbogăţită (ARTP). Totodată măsurille cantitative obţinute în urma analizei fişierelor de log au oferit informaţii utile cu privire la problemele de utilizabilitate şi la comportamentul rezolutiv al elevilor.
Cuvinte cheie: realitate virtuală, realitate îmbogăţită, mediu de învăţare, educaţie, evaluare.
Rolul şi importanţa tehnologiei informatice adaptate (TIA) în procesul de integrare socială a persoanelor cu handicap
Maria-Elena Osiceanu1, Silviu Ghioc2
1Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap – INPCESPH
Str. Cezar Bolliac, nr. 42, sector 3, Bucureşti
osiceanum@gmail.com
2 Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap – INPCESPH
Str. Cezar Bolliac, nr. 42, sector 3, Bucureşti
silviughioc@incluziune.roRezumat. Tehnicile informatice şi de comunicare condiţionează din ce în ce mai mult formarea relaţiilor sociale, constituind un domeniu de cercetare în plină dezvoltare. Progresul în domeniul tehnologic a permis dezvoltarea de noi servicii, sisteme, produse şi aplicaţii destinate persoanelor dependente. Întrucât dezvoltarea sistemelor tehnologice poate fi considerată o componentă esenţială a vieţii cotidiene, un interes deosebit trebuie acordat rolului pe care acestea îl au în procesul de creştere a autonomiei personale. În cazul persoanelor cu handicap, calculatoarele pot fi accesate mai uşor, prin proiectarea unor programe speciale, adaptate pentru o categorie cât mai largă de utilizatori. Tehnologia informatică adaptată (TIA) permite persoanelor cu handicap să utilizeze un calculator reducând sau eliminând obstacolele generate de interfeţele pentru utilizatorii comuni. TIA facilitează accesul la resurse informatice prin compensarea unei deficienţe. Scopul aplicaţiilor TIA este de a veni în ajutorul persoanelor cu dizabilităţi a căror angajare presupune utilizarea unui calculator şi de a sprijini integrarea lor pe piaţa muncii, prin acordarea unui suport tehnologic. Obiectivul acestui articol este de a prezenta importanţa unor tehnologii/ dispozitive destinate persoanelor cu dizabilităţi, în scopul integrării lor în societate..
Keywords: tehnologii informatice, suport tehnologic, persoane dependente / persoane cu dizabilităţi
Colaborarea în realizarea sarcinilor cooperative: utilizarea platformei de realitate îmbogăţită ARiSE
Irina Cristescu
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu, Nr. 8-10, 011455, Bucureşti
irina.cristescu@ici.roRezumat. În anumite circumstanţe, s-a observat că elevii şi studenţii par să înţeleagă mai bine informaţia de la colegi decât de la profesori, cooperarea cultivând dezvoltarea socială şi atitudinile interpersonale în clasă. Întrucât învăţarea este un proces interactiv de construire a cunoaşterii, actorii negociind şi contribuind la găsirea semnificaţiilor aferente informaţiei parcurse, mediul de învăţare trebuie să ajute şi să sprijine studentul să-şi dezvolte propriile abilităţi privind construirea cunoaşterii. Viteza cu care tehnologia avansează şi devine accesibilă pe piaţă contribuie la îndeplinirea acestor deziderate chiar şi în domeniul educaţional. Articolul de faţă prezintă un exemplu de învăţare colaborativă sprijinită de calculator prin intermediul platformei de realitate îmbogăţită ARiSE. Aceasta este un mediu colaborativ care favorizează interacţiunea între elevi sau studenţi stimulând colaborarea în îndeplinirea anumitor sarcini. Printre avantajele acestei platforme în ceea ce priveşte analiza şi înţelegerea fluxului de informaţie se pot enumera: stimularea colaborării, timp redus de învăţare, negocierea sensurilor atribuite analizei informaţionale, negocierea rolurilor îndeplinite în cadrul colaborării.
Cuvinte cheie: colaborare, cooperare, interacţiune socială, modele ale învăţării, platformă de realitate îmbogăţită.
Controlul accesului în aplicaţii de comerţ electronic utilizând maşini de stare
Mihaela Ordean1, Dorian Gorgan2
1iQuest Technologies SRL Cluj-Napoca
Calea Motilor nr 6-8, 400001, Cluj-Napoca
mihaela.ordean@iquestint.com
2Technical University of Cluj-Napoca
Gh. Bariţiu nr. 26-28, Cluj-Napoca
dorian.gorgan@cs.utcluj.roRezumat. Lucrarea abordează un domeniu particular al autorizării şi propune modelul SCAR-ACE pentru controlul accesului bazat pe roluri în aplicaţii de comerţ electronic având la bază maşini de stare. Aplicaţiile de comerţ electronic devin din ce în ce mai complexe, impunând accesul la resurse eterogene a utilizatorilor cu roluri diferite. Controlul accesului în aplicaţiile de comerţ electronic este un subiect important al cercetării ştiinţifice actuale. Lucrarea de faţă îşi propune realizarea unui model sigur de control al accesului bazat pe roluri care să abordeze dintr-o perspectivă diferită controlul accesului fără a utiliza cookies. Modelul propus permite doar utilizatorilor autorizaţi să acceseze resursele sistem, printr-un control bazat pe ierarhii de roluri şi printr-o gestionare a rolurilor mutual exclusive. Pentru a controla într-o aplicaţie distribuită fluenţa şi accesul la resurse se introduce noţiunea de rol ca un element intermediar între utilizator şi setul de permisiuni ale acestuia. Fiecărui rol i se ataşează un set de permisiuni (regăsite în unele accepţiuni sub denumirea de privilegii), de acces la operaţii şi resurse. Modelul este validat prin realizarea de teste şi obţinerea de rezultate experimentale.
Cuvinte cheie: controlul accesului, autorizare, maşini de stare.