Revista Română de
Interacţiune Om-Calculator

Vol.4, Nr.1, 2011

ISSN 1843-4460

English version


Cuprins

Dezvoltarea şi testarea unui model ierarhic de evaluare a calităţii bibliotecilor on-line (LibEval) 
Alexandru Balog
 
1 - 22
Sistem de recomandare de imagini pe baza aspectelor sociale, semantice şi vizuale.
Maria Roditis, Andreea Tabacariu, Ştefan Trăuşan-Matu
 
23 - 50
Recomandări pentru proiectarea şi dezvoltarea de noi tehnologii interactive adresate copiilor
Ana-Maria Marhan
 
51 - 64
Studiu de caz în specificarea unui index formativ pentru analiza utilizabilităţii într-o aplicaţie de e-learning
Costin Pribeanu
 
65 - 80
Soluţie software de reprezentare a datelor statistice în GIS prin combinarea simbologiilor
Marian Dârdală, Adriana Reveiu
81 - 92
 

Rezumate

Dezvoltarea şi testarea unui model ierarhic de evaluare a calităţii bibliotecilor on-line (LibEval)

Alexandru Balog

Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu, Nr. 8-10, 011455, Bucureşti
E-mail: alexb@ici.ro

Rezumat. Scopul acestui studiu este de a identifica dimensiunile calităţii bibliotecilor on-line şi de a dezvolta un instrument de măsurare fiabil şi valid (LibEval). După o scurtă trecere în revistă a cercetărilor în domeniu, se prezintă conceptualizarea modelului şi metodologia utilizată pentru dezvoltarea şi testarea acestuia. Modelul este specificat printr-un factor de ordinul doi (calitatea bibliotecilor on-line) şi cinci dimensiuni modelate ca factori de ordinul unu (calitatea interfeţei, calitatea sistemului, calitatea informaţiilor, calitatea serviciului şi contextul). Modelul este testat utilizând datele dintr-un eşantion de 171 studenţi şi rezultatele susţin conceptualizarea modelului. În final sunt discutate rezultatele principale ale studiului, implicaţiile teoretice şi practice, direcţiile de cercetare.

Cuvinte cheie: bibliotecă on-line, bibliotecă digitală, model de evaluare, evaluarea calităţii, scală de măsurare, model multidimensional, model ierarhic, EFA, CFA.

Textul integral

 

Sistem de recomandare de imagini pe baza aspectelor sociale, semantice şi vizuale 

Maria Roditis1, Andreea Tabacariu1, Ştefan Trăuşan-Matu1, 2
1Universitatea „Politehnica” Bucureşti
Splaiul Independentei nr. 313, sector 6, Bucureşti
E-mail: roditis.maria@gmail.com, andreea.tabacariu@gmail.com

2Institutul de Cercetări în Inteligenţă Artificială,
Calea 13 Septembrie nr. 13, Bucureşti
E-mail: stefan.trausan@cs.pub.ro

Rezumat. Articolul are ca scop prezentarea sistemelor de recomandare prin prisma celor mai importante aspecte şi tipuri de algoritmi folosiţi în diverse abordări şi implementări, precum şi a problemelor ce apar şi trebuie preîntâmpinate. Aplicaţia prezentată în acest articol utilizează o abordare care combină multiple modalităţi de recomandare de imagini. Modelul propus aduce rezultate calitative pe baza aspectelor: sociale - prin aplicarea conceptului de filtrare colaborativă, vizuale - prin calculul de similarităţi între trăsăturile  vizuale ale imaginilor, semantice - prin utilizarea metricilor de similaritate între termeni bazate pe WordNet (http://wordnet.princeton.edu), pe care le integrează cu utilizarea unui clasificator SVM pentru recunoaşterea tipurilor de scenă pe baza aspectelor vizuale. Prezentăm în detaliu metodele ştiinţifice şi soluţia arhitecturală care stau la baza realizării sistemului propus.

Cuvinte cheie: recomandare de imagini, clasificare, trăsături vizuale, semantice, sociale.

Textul integral

 

Recomandări pentru proiectarea şi dezvoltarea de noi tehnologii interactive adresate copiilor 

Ana-Maria Marhan

Institutul de Filosofie şi Psihologie ”C. Rădulescu Motru”
Casa Academiei, Calea 13 Septembrie Nr.13, 011455, Bucureşti
E-mail: amarhan@acm.org

Rezumat. Modul în care copii învaţă şi se joacă, modul în care îşi fac prieteni sau comunică cu alte persoane sunt în acest moment semnificativ influenţate de omniprezenţa tehnologiei informatice în viaţa de fiecare zi. Dezvoltarea de noi tehnologii adresate copiilor, precum şi ameliorarea caracteristicilor produselor interactive deja existente poate avea succes numai dacă proiectanţii înţeleg foarte bine caracteristicile acestui grup special de utilizatori, dispun de informaţii complexe cu privire la utilizatorul-final si de modele teoretice bine articulate, minuţios testate, care să le ofere cadrul necesar pentru identificarea unor seturi de recomandări de proiectare utile în acest demers.

Cuvinte cheie: copil, calculator, dezvoltare cognitivă, stadiu operaţional.

Textul integral

 

Studiu de caz în specificarea unui index formativ pentru analiza utilizabilităţii într-o aplicaţie de e-learning

Costin Pribeanu
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu, Nr. 8-10, 011455, Bucureşti
E-mail: pribeanu@ici.ro

Rezumat. În prezent există puţine abordări în evaluarea utilizabilităţii care utilizează  modele structurale pentru analiza relaţiilor cauzale între factorii care influenţează calitatea în utilizare şi / sau intenţia de utilizare. De asemenea, există puţine modele de măsurare care includ constructe compozite cu scopul de a ţinti mai multe dimensiuni. Un subiect de interes în literatura de specialitate din ultimii ani este adecvarea modelelor de măsurare la natura constructului şi la direcţia relaţiilor cauzale dintre construct şi măsurile acestuia. În acest articol se prezintă o sinteză a preocupărilor recente privind metodologia de specificare şi validare a modelelor de măsurare formative. Metodologia a fost aplicată la dezvoltarea unui model structural având ca variabilă centrală un construct compozit, măsurat cu indicatori formativi. Scopul acestui studiu este analiza mai fină a unor aspecte specifice ale  utilizabilităţii unei aplicaţii educaţionale, prin intermediul a două constructe (unul formativ şi unul reflectiv) şi analiza relaţiei dintre utilizabilitate şi plăcerea percepută.

Cuvinte cheie: model de măsurare, index formativ, utilizabilitate, plăcere percepută.

Textul integral

 

Soluţie software de reprezentare a datelor statistice în GIS, prin combinarea simbologiilor

Marian Dârdală, Adriana Reveiu

Academia de Studii Economice – ASE Bucureşti
Piaţa Romană, Nr. 6,  010374, Bucureşti
E-mail: dardala@ase.ro, reveiua@ase.ro

Rezumat: Utilizarea diferitelor tipuri de cartograme prezintă, în cadrul sistemelor informatice geografice (GIS – Geographical Information Systems), elemente din realitate în interdependenţă cu locaţia unde acestea se desfăşoară. Problema vizualizării a cât mai multor informaţii prin cartograme este de mare actualitate deoarece utilizatorul poate percepe grafic realitatea prin multiplele sale caracteristici. Articolul îşi propune să prezinte o serie de tehnici de construire a cartogramelor, prin combinarea simbologiilor, într-un GIS. Posibilitatea de a combina simbologiile se bazează pe faptul că, pe lângă simbologiile simple de umplere a suprafeţelor mai există şi simbologii de tip suprapunere care vizează desenarea de obiecte grafice, pe datele spaţiale de tip poligon. Astfel, utilizatorul poate percepe pe lângă culoarea de fundal, care cuantifică o caracteristică a realităţii, şi alte caracteristici reprezentate prin elementele de suprapunere, precum grafice de tip chart, simboluri de diferite dimensiuni sau puncte având densităţi diferite.

Cuvinte cheie: cartogramă, GIS, simbologii, ierarhie de clase, bază de date spaţiale, compoziţie tematică, extensie.

Textul integral