Revista Română de
Interacţiune Om-Calculator

Vol.5, Nr.1, 2012

ISSN 1843-4460

English version


Cuprins

Modelarea reutilizării resurselor în domeniul medical prin intermediul reţelelor sociale şi a internetului semantic
Teodor Ştefănuţ, Dorian Gorgan, Nikolas Dovrolis, Eleni Kaldoudi
 
1 - 18
Detectarea automată a genurilor muzicale
Adrian Simion, Ştefan Trăuşan-Matu
 
19 - 36
MOM –instrument software pentru analiza accesibilităţii interfeţelor grafice. Funcţionalitate şi studii de caz
Paul Fogarassy-Neszly
 
37 - 54
Accesibilitatea siturilor web din administraţia publică locală: evaluarea conformităţii cu WCAG 2.0
Ruxandra Dora Marinescu
 
55 - 72
Câteva observaţii privind relaţia dintre profilul de personalitate al utilizatorului şi preferinţa pentru utilizarea Facebook
Ana-Maria Marhan, Camelia Mihaela Popa
 
73 - 92
Evaluarea unei aplicaţii de învăţare bazată pe realitate îmbogăţită utilizând protocolul « gândire cu voce tare » şi metoda învăţării în perechi
Dragoş Daniel Iordache
93 - 106
 

Rezumate

Modelarea reutilizării resurselor în domeniul medical prin intermediul reţelelor sociale şi a internetului semantic

Teodor Ştefănuţ1, Dorian Gorgan1, Nikolas Dovrolis2, Eleni Kaldoudi2

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Str.Memorandumului, Nr.28, 400114, Cluj-Napoca
E-mail: {teodor.stefanut, dorian.gorgan}@cs.utcluj.ro

Rezumat: Dezvoltarea materialelor educaţionale a devenit una dintre principalele preocupări ale specialiştilor din numeroase domenii, inclusiv în medicină. Extinderea aplicaţiilor e-Learning impune crearea unor resurse care să permită studiul individual, monitorizat automat de către sistem şi cu o implicare scăzută din partea instructorului. Una dintre metodele de eficientizare a procesului de realizare a unor astfel de material educaţionale, intens studiată în prezent, este îmbunătăţirea şi reutilizarea unor resurse deja create. Apare însă o problemă majoră în descrierea legăturilor dintre diferitele resurse implicate precum şi în căutarea şi identificarea materialelor corespunzătoare şi relevante. Soluţia propusă în cadrul acestei lucrări utilizează proprietăţile reţelelor sociale amplificate prin caracteristici ale web-ului semantic pentru a descrie toate aceste relaţii de interdependenţă între resurse şi de a furniza rezultate semnificative în urma căutărilor. Aplicaţia descrisă, denumită Metamorphosis+, se constituie ca o interfaţă utilizator ce maschează complexitatea descrierii tuturor acestor elemente şi permite utilizarea sistemului de către specialişti din diferite domenii (ex. medicină), fără a solicita din partea acestora cunoştinţe avansate în domeniul tehnic.

Cuvinte cheie: web semantic, reţea socială, Web 2.0, reutilizare materiale didactice.

Textul integral

 

Detectarea automată a genurilor muzicale

Adrian Simion1, Ştefan Trăuşan-Matu1,2
1Universitatea Politehnica din Bucureşti
Splaiul Independenţei nr. 313, sector 6, 060042, Bucureşti
E-mail: simion.adrian@gmail.com

2Institutul de Cercetări în Inteligenţă Artificială
Calea 13 Septembrie, nr. 13, 050711, Bucureşti  

Rezumat: Această lucrare descrie şi aplică diferite metode ce folosesc un calculator pentru a determina apartenenţa la un anumit gen muzical a unui fişier audio. Algoritmii au fost testaţi pe colecţiile de date MagnaTune şi MARSYAS, dar instrumentele software implementate pot fi folosite pe o gamă variată de surse. Instrumentele vor face parte dintr-un sistem software mai larg numit ADAMS (Advanced Dynamic Analysis of Music Software) dezvoltat de autori. Acest sistem este bazat pe biblioteca open-source MARSYAS şi conţine un modul similar cu WEKA pentru sarcini de „data mining” şi „machine learning”.

Cuvinte cheie: segmentare automată, clasificare audio, analiză muzicală bazată pe conţinut, detectarea acordurilor, regiuni vocale şi instrumentale, MIR.

Textul integral

 

MOM –instrument software pentru analiza accesibilităţii interfeţelor grafice. Funcţionalitate şi studii de caz

Paul Fogarassy-Neszly

BAUM Engineering
Str. Traian Moşoiu nr.8, 310175, Arad
E-mai: pf@baum.ro

Rezumat: Asigurarea accesibilităţii interfeţelor grafice este obligatorie pentru ca persoanele cu deficienţe de vedere să poată utiliza aplicaţiile informatice. Această lucrare prezintă pachetul software MOM (Meaningful Object Manager), un pachet de instrumente software pentru analiza accesibilităţii interfeţelor grafice. Accesibilitatea depinde nu doar de aplicaţiile care sunt testate, ci şi de tehnologiile asistive utilizate. Este descrisă funcţionalitatea celor două componente ale MOM, precum şi modul de utilizare a acestora pentru analiza accesibilităţii. Pentru fiecare componentă a pechetului de instrumente, sunt prezentate câteva studii de caz.

Cuvinte cheie: accesibilitate, tehnologii asistive, deficienţă de vedere.

Textul integral

 

Accesibilitatea siturilor web din administraţia publică locală: evaluarea conformităţii cu WCAG 2.0

Ruxandra Dora Marinescu
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu, Nr. 8-10, 011455, Bucureşti
E-mail: doruma@ici.ro

Rezumat: Deşi accesibilitatea web a beneficiat de o atenţie şi de o vizibilitate politică deosebită la nivel european, ritmul progreselor înregistrate este încă insuficient. În acest articol se prezintă rezultatele unui studiu efectuat în 2012, apoi aceste rezultate sunt analizate comparativ cu cele unui studiu efectuat în 2011 pe un eşantion de 30 de oraşe. Scopul evaluării a fost verificarea conformităţii cu recomandările WCAG 2.0 a unui număr de 98 de situri web din administraţia publică locală. Pentru fiecare sit web au fost verificate trei pagini. Rezultatele studiului arată un nivel scăzut al accesibilităţii.

Cuvinte cheie: accesibilitate web, WCAG 2.0, evaluarea conformităţii.

Textul integral

 

Câteva observaţii privind relaţia dintre profilul de personalitate al utilizatorului şi preferinţa pentru utilizarea Facebook

Ana Maria Marhan, Camelia Mihaela Popa
Institutul de Filosofie şi Psihologie “Constantin Rădulescu Motru” al Academiei Române
Calea 13 Septembrie nr. 13, Bucureşti, 050711, România
E-mail: anamaria.marhan@ipsihologie.ro, camelia.popa@ipsihologie.ro

Rezumat: Cercetări recente analizeazeă cu atenţie utilizarea Facebook şi impactul său asupra vieţii psihologice şi sociale a milioane de tineri care accesează zilnic această platformă de socializare. Paginile de profil al utilizatorilor, dar şi conţinutul pe care aceştia îl distribuie online oferă date socio-demografice, informaţii privind preferinţe, abilităţi sau hobby-uri şi, mai ales, caracteristici de personalitate ale acestora. Acest studiu analizează o serie de cercetări privind relaţia dintre comportamentul online al utilizatorului şi trăsături de personalitate specifice ale acestuia şi discută relevanţa acestor rezultate pentru practica educaţională curentă.

Cuvinte cheie: Facebook, reţea socială, comportament, personalitate, identitate.

Textul integral

 

Evaluarea unei aplicaţii de învăţare bazată pe realitate îmbogăţită utilizând protocolul « gândire cu voce tare » şi metoda învăţării în perechi

Dragoş Daniel Iordache
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu, Nr. 8-10, 011455, Bucureşti
E-mail: iordache@ici.ro

Rezumat: În cadrul acestei lucrări sunt prezentate rezultatele evaluării unei aplicaţii de realitate îmbogăţită destinate învăţării chimiei pe baza unei metodologii care îmbină protocolul « gândire cu voce tare » (Think aloud protocol - TAP) şi metoda învăţării în perechi. În cadrul TAP, elevii participanţi la testare au avut sarcina să gândească cu voce tare în timp ce au parcurs mai multe exerciţii din cadrul aplicaţiei de învăţare a chimiei. Elevii au fost rugaţi să descrie tot ceea ce gândesc, fac şi simt pe măsură ce au rezolvat exerciţiile. Învăţarea în perechi a presupus ca elevii care au testat aplicaţia pe baza TAP să instruiască alţi elevi cu privire la modul de lucru cu aceasta. S-a plecat de la premisa că această abordare promovează comunicarea în situaţia testului, într-o măsură mai ridicată decât comunicarea copilului cu un instructor adult şi că, totodată, oferă informaţii despre potenţialul aplicaţiei de a fi predată, respectiv învăţată.

Cuvinte cheie: evaluare, realitate îmbogăţită, TAP, învăţare în perechi.

Textul integral