Revista Română de
Interacţiune Om-CalculatorVol.5, Nr.3, 2012
ISSN 1843-4460
Cuprins
Transliterare automată din engleză în română. Aplicaţii şi rezultate.
Tiberiu Boroş, Adrian Zafiu
1 - 14 POS tagger bazat pe modelul HMM de ordinul doi
Dumitru-Clementin Cercel, Ştefan Trăuşan-Matu
15 - 34 Testarea unui model bazat pe UTAUT pentru acceptarea sistemelor de e-learning
Alexandru Balog
35 - 58 Descrierea folosind diagrame a prelucrării distribuite a datelor spaţiale.
Vasile Dănuţ Mihon, Angela Minculescu, Vlad Colceriu, Dorian Gorgan
59 - 80 Controlul aplicaţiilor ce funcţionează pe sisteme Windows prin intermediul dispozitivelor Android.
Cristina Şerban, Irina Grosu, Alexandra Siriţeanu, Alexandru Averescu, Adrian Iftene
81 - 96 Aspecte specifice privind utilizabilitatea siturilor web pentru admiterea la facultate
Grigoreta-Sofia Cojocar, Adriana-Mihaela Guran97 - 108
Rezumate
Transliterare automată din engleză în română. Aplicaţii şi rezultate
Tiberiu Boroş1, Adrian Zafiu2
1Institutul de Cercetări pentru Inteligenţă Artificială, Academia Română
Strada 13 Septembrie, nr. 13, Bucureşti
E-mail: tibi@racai.ro
2Universitatea din Piteşti
Strada Târgul din Vale, nr. 1. Piteşti
E-mail: adrian.zafiu@upit.ro
Rezumat: Transliterarea în prelucrarea limbajului natural a fost introdusă pentru a translata numele proprii dintr-o limbă în alta în situaţiile în care cele două limbi folosesc un inventar fonetic incompatibil sau o ortografie total diferita. În acest articol, propunem o metodă statistică pentru translatarea din limba engleză în limba română (dar care poate fi adaptată pentru orice pereche de limbi), prezentăm o serie de aplicaţii care utilizează transliterarea în sinteza vorbirii (pentru texte multilingve) şi introducem conceptul de “căutare pe bază de percepţie”.
Cuvinte cheie: transliterare, sinteza vorbirii, maximum entropy.
POS tagger bazat pe modelul HMM de ordinul doi
Dumitru-Clementin Cercel1, Ştefan Trăuşan-Matu2,3
1Universitatea Politehnica Bucureşti
Bd. Splaiul Independenţei, Nr. 313, 060042, Bucureşti
E-mail: clementin.cercel@gmail.com
2Universitatea Politehnica Bucureşti
Bd. Splaiul Independenţei, Nr. 313, 060042, Bucureşti
E-mail: stefan.trausan@cs.pub.ro
3Institutul de Cercetări pentru Inteligenţă Artificială
Calea 13 Septembrie, Nr. 13, 050711, Bucureşti
Rezumat: Adnotarea cu etichete morfo-sintactice („Part-of-speech tagging - POS tagging”) este procesul de etichetare gramaticală a fiecărui cuvânt dintr-o propoziţie, frază sau paragraf cu partea de vorbire corespunzătoare. Acest proces este o componentă a altor aplicaţii din prelucrarea limbajului natural şi, prin urmare, rezultatele trebuie să fie cât mai precise. Odată ce o parte de vorbire a fost identificată, aceasta oferă informaţii suplimentare despre părţile de vorbire care pot apărea în aceeaşi propoziţie. În cazul etichetării cu părţi de vorbire a cuvintelor, apar ambiguităţi ca urmare a faptului că un cuvânt poate avea, în funcţie de context, valori morfologice multiple. Articolul tratează dintr-o perspectivă experimentală un POS tagger bazat pe modelul Markov ascuns (“Hidden Markov Model - HMM”) de ordinul doi, folosind corpusul Brown. Testele au fost realizate pentru obţinerea rezultatelor în funcţie de diverşi parametri. Vom arăta cum evoluează precizia POS tagger-ului pentru limba engleză atunci când se modifică, pe de o parte, dimensiunea setului de antrenare, iar, pe de alta parte, domeniul setului de testare faţă de cel al setului de antrenare. Am identificat categoriile de texte din corpusul Brown folosite pentru corpusul de antrenare atunci când precizia POS tagger-ului este mai mare, respectiv mai scăzută.
Cuvinte cheie: NLP, POS Tagging, trigrame, HMM, algoritmul Viterbi, corpus Brown.
Testarea unui model bazat pe UTAUT pentru acceptarea sistemelor de e-learning
Alexandru Balog
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu, Nr. 8-10, 011455, Bucureşti
E-mail: alexb@ici.ro
Rezumat: Scopul studiului este de a testa un model de acceptare a sistemelor de e-learning având ca referinţă modelul UTAUT elaborat de Venkatesh, Morris, Davis şi Davis (2003). După o scurtă prezentare a modelului UTAUT şi a studiilor recente în domeniul e-learning, se descriu modelul propus şi ipotezele, metodele utilizate şi rezultatele obţinute. Prin aplicarea metodelor de analiză multivariată pe un eşantion de studenţi (N=224), rezultatele arată că modelul este viabil în contextul e-learning din România. Modelul explică 63% din varianţa Intenţiei de continuare a utilizării sistemului de e-learning.
Cuvinte cheie: acceptarea sistemelor de e-learning, UTAUT, EFA, CFA.
Descrierea folosind diagrame a prelucrării distribuite a datelor spaţiale
Vasile Dănuţ Mihon, Angela Minculescu, Vlad Colceriu, Dorian Gorgan
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Str. Memorandumului, Nr. 28, 400114, Cluj-Napoca
E-mail: {vasile.mihon, vlad.colceriu, dorian.gorgan}@cs.utcluj.ro, angela.minculescu@gmail.com
Rezumat: De cele mai multe ori modelarea şi simularea fenomenelor din lumea reală implică un număr mare de operaţii complexe, supuse anumitor constrângeri şi reguli de compatibilitate. Soluţia propusă în cadrul acestei lucrări optimizează întregul proces de descriere a fenomenelor prin intermediul grafurilor de execuţie, punând la dispoziţia utilizatorului tehnici interactive de specificare a nodurilor şi a relaţiilor dintre acestea, validarea sintactică automată a fenomenului descris, organizarea ierarhică a grafurilor, tehnici de dezvoltare colaborativă, reutilizarea resurselor, personalizarea componentelor grafice. Soluţia descrisă permite folosirea practică a conceptelor chiar şi de către utilizatorii care nu deţin cunoştinţe despre infrastructura de calcul. Lucrarea de faţă prezintă mecanismele folosite în cadrul aplicaţiei WorkflowEditor, pentru definirea interactivă a grafurilor de prelucrare distribuită a datelor spaţiale.
Cuvinte cheie: graf de prelucrare, hipergraf, prelucrare distribuită, date spaţiale, caz de utilizare, reguli sintactice, mediu colaborativ.
Controlul aplicaţiilor ce funcţionează pe sisteme Windows prin intermediul dispozitivelor Android
Cristina Şerban, Irina Grosu, Alexandra Siriţeanu, Alexandru Averescu, Adrian Iftene
Universitatea “Al. I. Cuza” din Iaşi, Facultatea de Informatică
General Berthelot, Nr. 16, 700483, Iaşi
E-mail: {cristina.serban, irina.grosu, alexandra.siriteanu, alexandru.averescu, adiftene} @info.uaic.ro
Rezumat: Articolul de faţă prezintă o aplicaţie client-server, care permite unui utilizator să controleze de la distanţă prin intermediul unei componente Android aplicaţiile ce funcţionează pe un calculator pe care rulează sistemul de operare Microsoft Windows. Aplicaţia este compusă din două module importante: clientul (care funcţionează pe telefonul utilizatorului) şi serverul (care rulează pe calculator), adăugându-se protocoalele de comunicare dintre cele două module (bazate pe Bluetooth şi pe Wi-Fi). Testele pe care le-am făcut asupra acestei soluţii ne-au demonstrat robusteţea aplicaţiei la utilizare pe o perioadă mare de timp, la teste de stres şi la comunicarea când apar obiecte între client şi server. În articolul de faţă, vom face o prezentare detaliată a acestui sistem, urmată de o evaluare, bazată pe câteva studii de caz şi teste relevante.
Cuvinte cheie: Android, servicii Windows, control la distanţă.
Aspecte specifice privind utilizabilitatea siturilor web pentru admiterea la facultate
Grigoreta-Sofia Cojocar, Adriana-Mihaela Guran
Universitatea Babeş-Bolyai , Cluj-Napoca
Str M. Kogălniceanu, Nr. 1, 400084, Cluj-Napoca
E-mail: {grigo, adriana}@cs.ubbcluj.ro
Rezumat: Siturile pentru admiterea la facultate sunt accesate în fiecare an de mii de persoane, în căutarea diferitor informaţii. În acest articol prezentăm o primă evaluare empirică a utilizabilităţii siturilor pentru admiterea la facultăţile din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai. Universitatea are 21 de facultăţi în componenţa sa, fiecare facultate având propriul sit. Evaluarea este realizată după diferite criterii derivate din euristicile de utilizabilitate din literatura de specialitate.
Cuvinte cheie: evaluarea utilizabilităţii, sit, admitere la facultate.