Revista Română de
Interacţiune Om-Calculator

Vol.6, Nr.1, 2013

ISSN 1843-4460

English version


Cuprins

Tehnici de vizualizare a imaginilor satelitare prin servicii geospaţiale.
Vasile Dănuţ Mihon, Vlad Colceriu, Victor Bâcu, Dorian Gorgan
 
1 - 22
Cuplarea componentelor active pentru realizarea mediilor inovative de învăţare.
Ion Smeureanu, Narcisa Isăilă
 
23 - 34
Campusul de realitate mixtă 3DUPB - o perspectivă asupra felului în care mediile de realitate mixtă pot modela viitorul.
Alin Moldoveanu, Anca Morar, Victor Asavei
 
35 - 56
Un model polifonic pentru creativitatea în grupurile colaborative virtuale de mici dimensiuni.
Ştefan Trăuşan-Matu
 
57 - 78
Soluţie software de reprezentare a proximităţilor în GIS folosind matrice de adiacenţă.
Marian Dârdală, Titus Felix Furtună, Adriana Reveiu
 
79 - 96
Consumarea conţinutului multimedia în contextul dezvoltării serviciilor TV digitale.
Emil Stănescu
97 - 109
 

Rezumate

Tehnici de vizualizare a imaginilor satelitare prin servicii geospaţiale

Vasile Dănuţ Mihon, Vlad Colceriu, Victor Bâcu, Dorian Gorgan

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Str. Memorandumului, Nr. 28, 400114, Cluj-Napoca
E-mail: {vasile.mihon, vlad.colceriu, victor.bacu, dorian.gorgan} @cs.utcluj.ro

Rezumat: Analiza unui volum mare de date, extragerea informaţiilor de interes, expunerea  şi vizualizarea interactivă a rezultatelor reprezintă procesele de bază în modelarea fenomenelor naturale, bazate pe prelucrarea imaginilor satelitare. Datorită dimensiunii mari şi a frecvenţei ridicate de colectare, imaginile satelitare sunt păstrate în depozite de date specializate, care încurajează accesul la informaţii prin intermediul standardelor existente. Lucrarea prezintă experimentele din platforma GreenLand pentru realizarea unor tehnici de interacţiune cu o înaltă utilizabiltate pentru accesul, căutarea, extragerea şi vizualizarea imaginilor satelitare. Soluţiile de implementare folosesc serviciile geospaţiale oferite de standardul OGC. Beneficiile rezultate în urma integrării acestui standard cu platforma GreenLand şi cu serviciile oferite de infrastructura Grid reprezintă un alt subiect esenţial al acestei lucrări.

Cuvinte cheie: standarde OGC, tehnici de interacţiune, vizualizare interactivă, imagini satelitare, servicii geospaţiale.

Citaţi acest articol astfel:
Mihon, V.D., Colceriu, V., Bâcu, V., Gorgan, D. Tehnici de vizualizare a imaginilor satelitare prin servicii geospaţiale. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 6(1), 1-22, 2013.

Textul integral

 

Cuplarea componentelor active pentru realizarea mediilor inovative de învăţare

Ion Smeureanu1, Narcisa Isăilă2
1Academia de Studii Economice Bucureşti
Piaţa Romană nr.6, Bucureşti
E-mail:  smeurean@ase.ro


2Universitatea Creştină „Dimitrie Cantemir” Bucureşti
Splaiul Unirii nr. 176, Bucureşti
E-mail:  isaila_narcisa@yahoo.com

Rezumat: Mediile inovative de învăţare reprezintă o preocupare atât a educatorilor cât şi a dezvoltatorilor, această preocupare fiind influenţată şi de tehnologiile informaţionale aflate într-o continuă dezvoltare. Pe de altă parte, legislaţia europeană încurajează crearea mediilor de învăţare bazate pe metode pedagogice inovative, avîndu-se în vedere principiul “învăţării pe tot parcursul vieţii”. În strânsă legătură cu scopul educaţiei, din punct de vedere informatic, se doreşte ca prin cuplarea componentelor de învăţare la nivel de lecţie să se diminueze efortul de integrare a resurselor educaţionale într-un mediu inovativ, puternic personalizat şi adaptat nevoilor de învăţare a studenţilor.Lucrarea îşi propune să analizeze măsura în care tehnologia componentelor permite realizarea acestui deziderat, avîndu-se în vedere beneficiile oferite studenţilor dar şi profesorilor prin eliberarea capacităţilor de  creativitate şi inovativitate.

Cuvinte cheie: componente complexe de învăţare, cuplarea componentelor, „point & shoot”, „drag & drop”, matematică, inovativitate.

Citaţi acest articol astfel:
Smeureanu, I., Isăilă, N. Cuplarea componentelor active pentru realizarea mediilor inovative de învăţare. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 6(1), 23-34, 2013.

Textul integral

 

Campusul de realitate mixtă 3DUPB - o perspectivă asupra felului în care mediile de realitate mixtă pot modela viitorul

Alin Moldoveanu, Anca Morar, Victor Asavei

Universitatea POLITEHNICA din Bucureşti – UPB
Splaiul Independentei nr. 313, sector 6, Bucureşti, 060042
E-mail: {alin.moldoveanu, anca.morar, victor.asavei}@cs.pub.ro

Rezumat: Combinând concepte şi tehnici din jocurile 3D MMO, realitatea virtuală, realitatea mixtă şi ubiquitous computing, proiectul 3DUPB provoacă modurile tradiţionale de realizare a activităţilor şi interacţiunilor interumane şi om-calculator de zi cu zi. În câteva cuvinte, ca sistem IT, poate fi descris ca "Replica virtuală 3D MMO şi în timp real a Universităţii POLITEHNICA din Bucureşti". Privind însa din puncte de vedere conexe (educaţional, social, organizaţional),  3DUPB va fi mai mult decât un sistem IT clasic, deschizând noi posibilităţi de a desfăşura activităţile şi interacţiunile corespunzătoare - oferind o perspectivă despre cum sistemele de realitate mixtă pot modela viitorul. Această lucrare prezintă principalele motive pentru care acest proiect a fost iniţiat cu câţiva ani în urmă, conceptul lui actualizat, relaţia cu alte sisteme, arhitectura software generică, principalele provocări tehnice şi soluţii pentru ele, împreună cu perspectivele de evoluţie. Modul de prezentare evită intrarea în detalii excesiv tehnice, dorindu-se diseminarea ideii proiectului 3DUPB către publicul larg.

Cuvinte cheie: MMO, realitate mixtă, medii educaţionale virtuale, medii sociale virtuale.

Citaţi acest articol astfel:
Moldoveanu, A., Morar, A., Asavei, V. Campusul de realitate mixtă 3DUPB - o perspectivă asupra felului în care mediile de realitate mixtă pot modela viitorul. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 6(1), 35-56, 2013.

Textul integral

 

Un model polifonic pentru creativitatea în grupurile colaborative virtuale de mici dimensiuni

Ştefan Trăuşan-Matu1,2
1Universitatea Politehnica din Bucureşti
 Splaiul Independenţei nr. 313, sector 6,  060042, Bucureşti,
 E-mail: stefan.trausan@cs.pub.ro

2Institutul de Cercetări în Inteligenţa Artificială
Calea 13 septembrie nr. 13, Bucureşti

Rezumat: Muzica polifonică şi contrapunctul sunt, un model pentru creativitate, deoarece ele sunt modalităţi apărute natural, în procesele componistice, validate de ascultători, de a dezvolta o temă în condiţiile unei comunităţi de voci (personalităţi). Lucrarea studiază în ce măsură polifonia, contrapunctul, ventrilogismul pot fi un model al creativităţii, în particular al construirii cunoaşterii în sistemele colaborative virtual pe web. Cum am specificat în lucrări anterioare, instrumentele colaborative de interfaţare pot stimula inter-animarea, cu efecte benefice asupra stimulării creativităţii. Repetiţiile, ecoul unor cuvinte fac ca acestea să capete o importanţă deosebită, uneori ele devenind chiar artefacte. Lucrarea prezintă câteva exemple care evidenţiază conceptele polifonice în conversaţii chat în care au loc procese de micro-creativitate.

Cuvinte cheie: creativitate, polifonie, dialogism, brainstorming, sinectica, ventrilogism.

Citaţi acest articol astfel:
Trăuşan-Matu, S. Un model polifonic pentru creativitatea în grupurile colaborative virtuale de mici dimensiuni. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 6(1), 57-78, 2013.

Textul integral

 

Soluţie software de reprezentare a proximităţilor în GIS folosind matrice de adiacenţă

Marian Dârdală, Titus Felix Furtună, Adriana Reveiu
Academia de Studii Economice – ASE Bucureşti
Piaţa Romană, Nr. 6,  010374, Bucureşti
E-mail: dardala@ase.ro, titus@ase.ro , reveiua@ase.ro

Rezumat: Articolul îşi propune să prezinte modul în care s-a proiectat şi implementat un modul software, pentru a realiza o descriere alternativă a unei compoziţii tematice precum şi aplicaţii ale acestei reprezentări. Se porneşte de la un strat tematic ce conţine date spaţiale de tip poligon care se descrie, alternativ, printr-o matrice de adiacenţă, ce reţine informaţii de vecinătate pentru fiecare din vectorii existenţi în caracteristica spaţială de tip poligon. De asemenea, sunt prezentate şi aplicaţii ale acestei reprezentări: colorarea hărţilor cu un număr minim de culori şi determinarea coeficientului de corelaţie spaţială Moran. Colorarea hărţilor se realizează astfel încât oricare ar fi două poligoane învecinate acestea să nu aibă aceeaşi culoare. Coeficientul de corelaţie spaţială Moran este standardul defacto folosit pentru determinarea gradului de dependenţă dintre valorile unei variabile în locaţiile învecinate. Acesta este folosit pentru identificarea unui şablon în distribuţia spaţială a valorilor unei variabile de natură economică şi a existenţei unor factori comuni care influenţează obţinerea acestor valori.

Cuvinte cheie: matrice de adiacenţă, GIS, Backtracking, Greedy, simbologie, coeficientul de corelaţie spaţială Moran.

Citaţi acest articol astfel:
Dârdală, M., Furtună, T.F., Reveiu, A. Soluţie software de reprezentare a proximităţilor în GIS folosind matrice de adiacenţă. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 6(1), 79-96, 2013.

Textul integral

 

Consumarea conţinutului multimedia în contextul dezvoltării serviciilor TV digitale

Emil Stănescu
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu, Nr. 8-10, 011455, Bucureşti
E-mail: stanescu@ici.ro

Rezumat: În această perioadă se termină tranziţia de la televiziunea analogică la cea digitală. În acelaşi timp se accelerează ritmul de diversificare a tipurilor de resurse multimedia, a facilităţilor oferite de dispozitivele de recepţie, precum şi a tehnologiilor de comunicaţie prin care se transmite conţinutul multimedia. În acest context, factorii care influenţează satisfacţia consumatorului faţă de conţinutul multimedia transmis prin intermediul serviciilor digitale TV şi eventual, prin intermediul Internet-ului, reprezintă un indicator important pentru fidelizarea utilizatorului faţă de un furnizor de servicii. În cadrul articolului facem o analiză a legăturii existente între trei concepte importante în procesul de furnizare a serviciilor digitale multimedia: QoS, QoE şi satisfacţia consumatorului. Televiziunea digitală aduce elemente de calitate a imaginii care influenţează pozitiv QoE. Dacă, însă, furnizorul de servicii TV nu controlează în mod eficient parametrii de codificare a fluxului video şi nu alocă o bandă suficientă de transmisie, se poate ajunge la degradarea imaginilor recepţionate ceea ce conduce la scăderea QoE şi a loialităţii faţă de furnizorul de servicii TV. Un alt element care influenţează QoE este interactivitatea şi, în cadrul lucrării, se prezintă o modalitate de selectare a unor evenimente importante din fluxul video astfel încât acestea să poată fi solicitate ulterior, la cerere, de către abonaţi.

Cuvinte cheie: servicii TV digitale, conţinut multimedia, calitatea serviciilor.

Citaţi acest articol astfel:
Stănescu E. Consumarea conţinutului multimedia în contextul dezvoltării serviciilor TV digitale. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 6(1), 97-109, 2013.

Textul integral