Revista Română de
Interacţiune Om-Calculator

Vol.7, Nr.4, 2014

ISSN 1843-4460

English version


Cuprins

Identificarea entităţilor cu nume.
Liviu Sebastian Matei, Ştefan Trăuşan Matu
 
273 - 288
Aspecte ale influenţei exercitate de internet asupra comportamentului studenţilor din România legat de sănătate.
Valentina Marinescu
 
289 - 304
Folosirea resuselor semantice într-un sistem ce permite căutarea de imagini.
Alexandra-Mihaela Siriţeanu, Adrian Iftene
 
305 - 320
Analiza interacțiunilor într-o sesiune colaborativă de învățare pe mesageria instantanee.
Sibel Denisleam (Molomer), Ştefan Trăuşan Matu
 
321 - 330
Tehnici de interacţiune utilizator prin intermediul adnotării grafice 3D în mediile eLearning.
Teodor Ştefănuţ,  Dorian Gorgan
 
331 - 350
 

Rezumate

Identificarea entităţilor cu nume

Liviu Sebastian Matei1, Ştefan Trăuşan-Matu1,2

1Universitatea Politehnica din Bucureşti, Facultatea de Automatică şi Calculatoare
Bd. Splaiul Independenţei, Nr. 313, 060042, Bucureşti, România
E-mail: liviumat@gmail.com

2Institutul de Cercetări în Inteligenţă Artificială
Calea 13 Septembrie, Nr. 13, 050711, Bucureşti, România
E-mail: stefan.trausan@cs.pub.ro

Rezumat: Identificarea entităţilor cu nume într-un text reprezintă un subiect important pentru prelucrarea limbajului natural. În cadrul acestui articol se descrie o metodă nouă de detectare a entităţilor cu nume care încearcă să îmbunătăţească rezultatele obţinute cu detectorul de entităţi cu nume de la Stanford. Modelul prezentat va folosi clasificatorul Bayesian naiv pentru a determina şi clasifica entităţile cu nume.

Cuvinte cheie: entităţi cu nume, Bayes, învăţare automată, prelucrarea limbajului natural.

Citaţi acest articol astfel:
Matei, L.S., Trausan-Matu, S. Identificarea entităţilor cu nume. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 7(4), 273-288, 2014.

Textul integral

 

Aspecte ale influenţei exercitate de internet asupra comportamentului studenţilor din România legat de sănătate

Valentina Marinescu

Universitatea din Bucureşti
E-mail: vmarinescu9@yahoo.com

Rezumat: Articolul de faţă pleacă de la premisa că dezbaterea legată de sistemul de sănătate oferă un punct de vedere important pentru abordarea temelor care se află la intersecţia dintre discursul media, politicile de sănătate publică ale instituţiilor şi organizaţiilor din domeniul medical şi problemele sociale. Principala problemă de cercetare a articoluluide faţă a fost: ”Care este influenţa exercitată de  internet asupra comportamentului legat de sănătate al studenţilor din România?” Pentru a oferi un răspuns la întrebarea de cercetare a fost realizată o anchetă pe un eşantion de 330 de studenţi de la Universitatea din Bucureşti. Rezultatele susţin teza conform căreia că  internetul are o influenţă semnificativă în modelarea unui comportament sănătos în randul tinerei generaţii.

Cuvinte cheie: health literacy, mass media, internet, comportament legat de sănătate.

Citaţi acest articol astfel:
Marinescu, V.. Aspecte ale influenţei exercitate de internet asupra comportamentului studenţilor din România legat de sănătate. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 7(4), 289-304, 2014.

Textul integral

 

Folosirea resuselor semantice într-un sistem ce permite căutarea de imagini

Alexandra-Mihaela Siriţeanu, Adrian Iftene

Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, Facultatea de Informatică
General Berthelot 16, Iaşi
E-mail: {alexandra.siriteanu, adiftene}@info.uaic.ro

Rezumat: În ultimii ani, odată cu folosirea din ce în ce mai intensă a reţelelor sociale şi a Internetului, utilizatorii au acces la tot mai multe informaţii atât de tip text, cât şi de tip multimedia. Cu toate acestea, găsirea informaţiilor dorite a devenit din ce în ce mai dificil, întrucât majoritatea motoarelor de căutare îşi bazează algoritmii de ordonare a rezultatelor pe criterii precum: popularitate, relevanţă şi mai puţin pe disimilaritate. În cadrul proiectului MUCKE (Multimedia and User Credibility Knowledge Extraction), un proiect CHIST-ERA sponsorizat de Uniunea Europeană, am creat un sistem ce permite căutarea de imagini şi în care abordăm problema diversificării rezultatelor multimedia. Pentru a trata problema diversificării am explorat două metode: (1) folosirea de resurse semantice (precum YAGO) în procesul de prelucrare a interogării iniţiale şi (2) utilizare operaţiilor de clusterizare a rezultatelor, pe baza titlurilor imaginilor sau a conţinutului acestora. În lucrarea de faţă, vom prezenta prima abordare şi vom compara rezultatele obţinute de aplicaţia noastră cu rezultatele oferite de motorul de căutare Google.

Cuvinte cheie: Căutare de imagini, Diversificarea căutării, Resurse semantice, YAGO.

Citaţi acest articol astfel:
Siriteanu, A.M., Iftene, A. Folosirea resuselor semantice într-un sistem ce permite căutarea de imagini. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 7(4), 305-320, 2014.

Textul integral

 

Analiza interacțiunilor într-o sesiune colaborativă de învățare pe mesageria instantanee

Sibel Denisleam (Molomer)1, Ştefan Trăuşan-Matu1,2
1Universitatea Politehnica din Bucureşti, Facultatea de Automatică şi Calculatoare
Bd. Splaiul Independenţei, Nr. 313, 060042, Bucureşti, România
E-mail: d_sybelle@yahoo.com

2Institutul de Cercetări în Inteligenţă Artificială
Calea 13 Septembrie, Nr. 13, 050711, Bucureşti, România
E-mail: stefan.trausan@cs.pub.ro

Rezumat: Lucrarea analizează interacțiunea între un grup de elevi care folosesc mesageria instantanee (chat) Yahoo Messenger pentru a scrie un algoritm de sortare. Această analiză are ca scop identificarea cuvintelor prin metode de prelucrare a limbajului natural, de extragere a cuvintelor importante, de evaluare a propozițiilor precum și a legăturilor implicite. Cuvintele sunt analizate din punct de vedere al coerenței și al coeziunii în text urmând apoi o asociere a cuvintelor pe baza diferitelor ontologii. Analiza cuvintelor, căutarea cuvintelor sau a seturilor de cuvinte o putem realiza folosind sistemul PolyCAFe. Relațiile dintre cuvinte, sensul cuvintelor îl putem determina cu ajutorul ontologiei WordNet. Relațiile dintre cuvinte se pot baza pe algoritmul Latent Semantic Analysis care realizează asocieri între cuvintele din replici diferite dar și din același spațiu. În această lucrare  introducem noțiunea de pauze analizate atât în colaborarea față în față cât și cea online. Pauzele pot fi privite ca tăceri, ezitări și  pot fi analizate din mai multe aspecte cum ar fi: timpul, răspunsul participantului.

Cuvinte cheie: CSCL, analiza conversației, extragere cuvinte, pauze.

Citaţi acest articol astfel:
Denisleam, S., Trausan-Matu, S Analiza interacțiunilor într-o sesiune colaborativă de învățare pe mesageria instantanee. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 7(4), 321-330, 2014.

Textul integral

 

Tehnici de interacţiune utilizator prin intermediul adnotării grafice 3D în mediile eLearning

Teodor Ştefănuţ, Dorian Gorgan
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Departamentul Calculatoare
Str. Memorandumului nr. 28, Cluj-Napoca, 400114
E-mail: {teodor.stefanut, dorian.gorgan}@cs.utcluj.ro

Rezumat: Materialele didactice multimedia (imagini, fişiere video, reprezentări fotorealiste 3D) permit exemplificarea şi reprezentarea intuitivă a unor noţiuni de complexitate ridicată. În acelaşi timp însă, interacţionarea cu aceste resurse nu poate fi realizată în mod eficient folosind analiză şi comunicare bazată pe text (chat, email, forum). Astfel, pentru a permite persoanelor implicate în procesul didactic, instructori sau cursanţi, să se concentreze mai mult asupra conţinutului şi mai puţin asupra comunicării, propunem utilizarea adnotărilor grafice ca fundament al unui nou stil de interacţiune utilizator. Tehnici specifice de interacţiune vor fi prezentate pe parcursul acestui articol, la fiecare etapă a procesului didactic: crearea materialelor, analiza lor, comunicarea între participanţi pe baza informaţiilor prezentate şi chiar evaluarea cunoştinţelor. De asemenea, va fi propus un nou model de codificare şi reprezentare a lecţiei, care să permită integrarea naturală a adnotărilor grafice în structurile de date, atât la nivel de control (ex. generare de materiale) cât şi la nivelul reprezentării cunoştinţelor (ex. codificarea răspunsurilor cursanţilor).

Cuvinte cheie: tehnici interacţiune, eLearning, adnotare grafică 3D.

Citaţi acest articol astfel:
Stefanut, T., Gorgan, D. Tehnici de interacţiune utilizator prin intermediul adnotării grafice 3D în mediile eLearning. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 7(4), 331-350, 2014.

Textul integral