Revista Română de
Interacţiune Om-CalculatorVol.8, Nr.3, 2015
ISSN 1843-4460
Cuprins
Analiza comentariilor publicate pe platforma YouTube folosind tehnici de prelucrare a limbajului natural
Iulian Radu, Traian Rebedea
173 - 194 Potenţialul educaţional al utilizării Facebook de către studenţi în două universităţi din România
Valentina Iuliana Manea, Gabriel Gorghiu, Dragoş Daniel Iordache
195 - 208 Probleme de accesibilitate în siturile web municipale din România
Maria Gheorghe-Moisii
209 - 222 Evaluarea învăţării colaborative pe chat, pe baza analizei repetiţilor şi altruismului
Ştefan Trăuşan-Matu, Roxana-Ioana Murăruş
223 - 236 Tehnici vizuale de analiză a datelor masive multidimensionale
Dorian Gorgan, Mircea Cǎtǎlin Cǎtanǎ, Teodor Ştefănuţ
237 - 255
Rezumate
Analiza comentariilor publicate pe platforma YouTube folosind tehnici de prelucrare a limbajului natural
Iulian Radu, Traian Rebedea
Universitatea Politehnica din Bucureşti, Facultatea de Automatică şi Calculatoare
Splaiul Independenţei nr. 313, Sector 6, Bucureşti 060042
E-mail: iuliradu@gmail.com, traian.rebedea@cs.pub.ro
Rezumat: Publicarea de comentarii este o formă de interacţiune care a devenit parte din fenomenul de internet social. Comentariile întăresc conceptul de interacţiune online, însă vizualizarea acestora devine dificilă sau chiar imposibilă pentru videoclipurile şi alte articole online care au milioane de comentarii înregistrate. Lucrarea prezintă o metodă prin care se pot identifica cele mai relevante comentarii publicate pentru un videoclip distribuit pe platforma YouTube, oferind în acelaşi timp o analiză detaliată a atributelor care sunt relevante pentru cele mai importante comentarii. Analiza efectuată arată că videoclipurile din categorii diferite au atribute relevante diferite, constatându-se diferenţe destul de mari între unele categorii (de ex. Muzică vs. Educaţie).
Cuvinte cheie: regăsirea informaţiei, prelucrarea limbajului natural, internet social, analiză comentarii, algoritm de relevanţă, ordonare rezultate.
Citaţi acest articol astfel:
Radu, I., Rebedea, T. Analiza comentariilor publicate pe platforma YouTube folosind tehnici de prelucrare a limbajului natural. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 8(3), 173-194, 2015.
Potenţialul educaţional al utilizării Facebook de către studenţi în două universităţi din România
Valentina Iuliana Manea1, Gabriel Gorghiu2, Dragoş Daniel Iordache3
1Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti
Bd. Lacul Tei, Nr. 124, Bucureşti2Universitatea Valahia din Târgovişte
Bd. Carol I, Nr. 2, 130024, Târgovişte3Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu, Nr. 8-10, 011455, Bucureşti
E-mail: valentinamanea@yahoo.com, ggorghiu@yahoo.com, iordache@ici.ro
Rezumat: Facebook este cea mai populară reţea de socializare din zilele noastre. Această popularitate a făcut ca Facebook să fie un subiect important de cercetare, mai ales în ceea ce priveşte impactul utilizării în rândul tinerilor. În acest articol este prezentată o analiză a caracteristicilor utilizării Facebook de către studenţii de la două universităţi din ţară: Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti şi Universitatea Valahia din Târgovişte. Rezultatele arată că diferenţele sunt marginal semnificative în ceea ce priveşte mărimea reţelei şi intensitatea utilizării la nivel de gen, în sensul că studentele au un număr mai mare de prieteni şi petrec mai mult timp pe Facebook decât studenţii. În ceea ce priveşte scopul utilizării, studenţii sunt în primul rând interesaţi să utilizeze Facebook pentru a comunica cu prietenii, în al doilea pentru rând pentru a păstra legătura cu foştii colegi de liceu şi în al treilea rând pentru a afla ce este nou. Legat de utilitatea educaţională, studenţii consideră ca Facebook este în primul rând util pentru colaborare, în al doilea rând pentru informare şi în al treilea rând pentru participare activă.
Cuvinte cheie: Facebook, situri web pentru reţele sociale, utilizare Facebook în scop educaţional, motive ale utilizării Facebook, utilitate Facebook.
Citaţi acest articol astfel:
Manea, I.V., Gorghiu, G., Iordache, D.D. Potentialul educational al utilizarii Facebook de catre studenti in doua universitati din Romania. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 8(3), 195-208, 2015.
Probleme de accesibilitate în siturile web municipale din România
Maria Gheorghe-Moisii
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti
Bd. Mareşal Averescu, Nr. 8-10, 011455, Bucureşti
E-mail: moise@ici.ro
Rezumat: Accesibilitatea siturilor publice este esenţială pentru succesul implementării societăţii informaţionale. Având în vedere că societatea include persoane cu diferite forme de dizabilitate (deficienţe de vedere, cognitive, auz, etc.) este necesar ca şi aceştia să aibă șanse egale în accesarea şi utilizarea informaţiilor web. Articolul prezintă rezultatele unui studiu efectuat în 2015 privind accesibilitatea web a siturilor din administraţia publică locală utilzând un eşantion de 150 de situri. Evaluarea accesibilităţii s-a realizat cu ajutorul instrumentului Total Validator. Rezultatele obţinute arată o accesibilitate scăzută iar comparaţia cu studiile efectuate anterior arată lipsa unui progres semnificativ.
Cuvinte cheie: accesibilitate web, servicii online, WCAG 2.0, evaluare situri web.
Citaţi acest articol astfel:
Gheorghe-Moisii, M. Probleme de accesibilitate in siturile web municipale din Romania. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 8(3), 209-222, 2015.
Evaluarea învăţării colaborative pe chat, pe baza analizei repetiţiilor şi altruismului
Ştefan Trăuşan-Matu1,2,3, Roxana-Ioana Murăruş1
1Universitatea Politehnica din Bucureşti
Splaiul Independenţei nr. 313, Bucureşti,
E-mail: stefan.trausan@cs.pub.ro, murarus.roxana@gmail.com2Institutul de Cercetări în Inteligenţa Artificială
Calea 13 Septembrie nr. 13, Bucureşti3Academia Oamenilor de Ştiinţă din România
Splaiul Independenţei nr. 54, Bucureşti
Rezumat: Lucrarea prezintă un sistem de evaluare a studenţilor participanţi la o sesiune de învăţare colaborativă de tip chat pentru discuţii în limba engleză. Fiecărui participant îi este asociat un concept diferit şi studenţii trebuie să dezbată polemic aceste concepte. Baza analizei este analiza folosirii de repetiţii, punându-se accent pe funcţiile pe care acestea le pot îndeplini, de la socializare la sublinierea unei idei. Se folosesc tehnici de prelucrarea limbajului natural. Numărul şi tipul de cuvinte repetate de fiecare participant în parte este o măsură a implicării studentului respectiv în fiecare fir de discuţie. Evaluarea participanţilor constă în acordarea unui calificativ Very good, Good, Satisfying şi Unsatisfying fiecăruia dintre ei pe baza numărului de cuvinte specific dezbaterilor, a celor din domeniul subiectelor de discuţie, pe baza lungimii cuvintelor folosite şi printr-o măsură a implicării lui în discuţia referitoare la subiectul său şi la subiectele celorlalţi. Utilizatorul are posibilitatea de a seta procentul în care contează fiecare dintre aceste criterii şi tematica asociată fiecărui participant.
Cuvinte cheie: polifonie, dialogism, repetiţii, CSCL, suffix tree, altruism.
Citaţi acest articol astfel:
Trausan-Matu, S., Murarus, R.I. Evaluarea invatarii colaborative pe chat, pe baza analizei repetitiilor si altruismului. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 8(3), 223-236, 2015.
Tehnici vizuale de analiză a datelor masive multidimensionale
Dorian Gorgan, Mircea Cătălin Cătană, Teodor Ştefănuţ
Departamentul Calculatoare, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Str. G. Bariţiu, Nr. 28, 400027, Cluj-Napoca
E-mail: {dorian.gorgan, teodor.stefanut}@cs.utcluj.ro, mircea.catalin.catana@gmail.com
Rezumat: Lucrarea propune tehnicile de analiză vizuală ca o soluție pentru comunitatea științifică preocupată de dezvoltarea unor algoritmi performanți pentru explorarea și analizarea depozitelor de date masive multidimensionale. Infrastructurile actuale de calcul de înaltă performanță cum sunt cloud, grid, multicore sau cluster sunt capabile mai mult sau mai puțin să satisfacă cerințele de calcul pentru transformarea, clasificarea și evidențierea datelor semnificative. Chiar și așa, capacitatea de analiză a acestor sisteme este încă limitată. Fără îndoială, creierul uman are o mult mai mare capacitate de analiză și sinteză. Pentru exemplificare, lucrarea prezintă dezvoltarea și experimentarea unor tehnici de analiză vizuală în domeniul jocurilor de strategie. Sunt exemplificate și evaluate tehnicile vizuale pentru dezvoltarea unor strategii pentru jocurile de tipul turnuri de apărare. Este elaborată metrica de evaluare a strategiilor și sunt experimentate tehnici de navigare vizuală interactivă în spațiul valorilor, pentru a asigura convergența spre soluții optime. Tehnicile de analiză vizuală și soluțiile exemplificate se adresează atât jucătorilor care doresc să-și îmbunătățească performanțele cât și dezvoltatorilor de jocuri strategice.
Cuvinte cheie: analiza vizuală, navigare interactivă, spațiul de valori, strategii de jocuri.
Citaţi acest articol astfel:
Gorgan, D., Catana, M.C., Stefanut, T. Tehnici vizuale de analiza a datelor masive multidimensionale. Revista Romana de Interactiune Om-Calculator 8(3), 237-255, 2015.